"כל מקדש שביעי" – הלפגוט בקונצרט שלא יישכח - חסידיניוז

"כל מקדש שביעי" – הלפגוט בקונצרט שלא יישכח

מאת: יהונתן פולק | י״ז באדר ה׳תשע״ה (08/03/15) 13:48 | חזנות | הדפס הדפס

יצחק מאיר הלפגוט - צילום יעקב פלרבאום

לפני ימים מספר, ביום שלישי ה' באדר, נערך קונצרט ענק של החזן יצחק מאיר הלפגוט, מי שנחשב למטאור הגדול של עולם החזנות בימנו. הקונצרט התקיים בהיכל התרבות בתל אביב, תחת הכותרת "הלפגוט חוזר להיכל".

היה זה קונצרט גאלה של "יובל", מופע סולו של החזן הלפגוט, לאחר תקופה לא קצרה בה הלפגוט לא הופיע בקונצרט איכותי ומרהיב שכזה בישראל. את הקונצרט, כמיטב המסורת של "יובל", ליוותה מקהלת החזנים "יובל" והתזמורת הפילהרמונית הישראלית, כשאת כל הערב מלווה בהנחיה מרתקת ומנצח, הד"ר מרדכי סובול.
האולם היה גדוש ומלא מפה לפה, כאשר ההמונים הגיעו לשמוע את הלפגוט בקונצרט גאלה כמסורת השנים שעברו. היצירות שנבחרו היו תחת הכותרת "כל מקדש שביעי – מיטב היצירות לשבת". הד"ר סובול ריכז מכל תפילות וזמירות השבת את פרקי החזנות הנבחרים, ובהם שתי יצירות שנכתבו עבור תלמידו החזן יצחק מאיר הלפגוט "אשר בדברו " מתוך תפילת ערבית לשבת,ו "תתברך" מתוך שחרית לשבת. החזן הלפגוט הדהד בקולו הנוסק לגבהים ומילא את האולם כולו בצלילים שמזמן לא נשמעו שם. "הרבה זמן לא שמענו קונצרט שכזה", אמרו בכנות אלה שישבו לידינו בסיום הקונצרט .

אחד משיאי הערב היתה היצירה "ה' מלך", המפורסמת ברפרטואר של "המלך" משה קוסביצקי. החזן הלפגוט ביצע אותה בדואט יחד עם מלך החזנים החזן משה קוסביצקי. הייתה זו הפתעה גמורה לקהל הנוכחים באולם שלפתע הוקרן על גבי מסכי הוידאו החזן משה קוסביצקי. קולו האדיר,המיוחד השתלב להפליא,עם קולו של יצחק מאיר הלפגוט ועיבודו הנפלא של אופיר סובול שגם הפיק מוסיקאלית את הערב כולו. בבצוע היצירה היה דו שיח מרהיב ביופיו בין הווה לעבר כאשר על הבימה מתרחש הבלתי יאומן, התזמורת הפילהרמונית והמנצח, מלווים בדייקנות נדירה את שניהם כל אחד בקטע הסולו שלו. ובסיום משותף לקוסביצקי והלפגוט .זה היה קטע הסיום של המחצית הראשונה של הקונצרט, והקהל עמד על רגליו הריע במשך דקות ארוכות כממאן לצאת להפסקה.

רגע מעניין במהלך הקונצרט היה כאשר הוצגה היצירה שחוברה ע"י שמואל [שמלק'ה] ביליג סבו של של יוסף פלג-ביליג, המתגורר בניו יורק ומקורב לעולם החזנות ומארח לעתים חזנים בקהילתו. שמואל בילי היה חזן בגְרוֹדֶק יָגִילוֹנְסְקִי שבגליציה , אך לדאבון הלב נרצח בשואה ע"י הנאצים. לכבוד הקונצרט הזה כתב הד"ר מרדכי סובול עיבוד ותזמור מיוחד ליצירה "כל מקדש שביעי" [נהוגה עד היום בשולחן השבת של משפחת ביליג], שביצעו אותה בדואט החזן/זמר אברמי רוט והזמר אוהד מושקוביץ, בשילוב מוסיקאלי מרשים, מעניין ומיוחד.

לסיום, היה זה קונצרט שכל כולו חוויה מוסיקאלית חזנית ,שבאמת מאפיין רק את הקונצרטים של "יובל" עם המגע המאפיין של הד"ר מרדכי סובול. ואי אפשר שלא לציין את הדיוק של תחילת הקונצרט. הקונצרט התחיל בדיוק בשעה היעודה שפורסמה במודעות, שלא כמו בערבי שירה וחזנות אחרים…

גלריית תמונות, צילומים: יעקב פלרבאום.

דירוג כתבה: כוכב אחדשני כוכביםשלושה כוכביםארבעה כוכביםחמישה כוכבים ממוצע: 5.00
Loading...

תגיות: , ,


השאר תגובה

תוכן תגובה