- חסידיניוז - https://www.chasidinews.com -

אלפים בקונצרט 'לדוד מזמור' – 100 שנה לקוסוביצקי

קונצרט חזנות צילום: יעקב פלברבאום

ערב מהנה מאד חוו ביום שני השבוע, חובבי החזנות והשירה הליטורגית-יהודית. אלפי האיש שמילאו את האולם בנמל תל-אביב, בקונצרט החזנות של 'יובל', נראו מרותקים לכל הקטעים המושלמים שבוצעו בקונצרט החזנות השבוע, 'לדוד מזמור', במלאת 100 שנים להולדתו של החזן דוד קוסוביצקי. בקונצרט לקחה חלק התזמורת הפילהרמונית הישראלית, מקהלת החזנים "יובל" וארבעה מטובי החזנים בעולם.

דוד קוסוביצקי, שנחשב לחזן מגזע הנפילים והתפרסם בזכות קולו הבלתי מוגבל ובזכות קטעי החזנות שיצאו מושלמים מפיו, זכה להיות מרכז הערב הזה, בו בוצעו רבות מיצירותיו. ארבעה חזנים, הבטיחו המודעות המוקדמות, ולמעשה היה עוד חזן בבחינת הפתעה – החזן הצעיר שמעון וואלס.

הקונצרט הנוכחי שילב בין שני חזנים צעירים יותר, נתנאל הרשטיק וסיימון כהן, לבין וותיקי החזנות בן ציון מילר וגדול החזנים בדורנו איצ'ה מאיר הלפגוט. אלה גם אלה לא אכזבו, ונתנו את כל כולם וקולם בכל הקטעים שביצעו. התכנית שנבנתה בקפידה על-ידי הד"ר מרדכי סובול המנהל המוסיקאלי והמנצח, ובנו אופיר סובול המפיק המוסיקאלי, הייתה נהדרת, והיצירות שנבחרו היו מיוחדות מאד וזכו לביצוע מלהיב.

את הקונצרט פתח החזן סיימון כהן, שהיה אחד מכוכבי הערב הבולטים והיה בשיא כוחו, עם "וכל החיים" של דוד קוסוביצקי. היצירה המפורסמת והמורכבת הזאת יצרה "קליק" עם הצבור, שמדי פעם בפעם הצטרף לשירת החזן והמקהלה. נתנאל הרשטיק המשיך עם "אנא עבדא", יצירה שפתחה בפני חובבי החזנות של הדור ההוא את הצוהר לחזנות אחרת, חזנות "אמירתית" השונה בתכלית מיצירתו של רוזנבלט, נתנאל הרשטיק הפליא לעשות בכל ה"ניואנסים" של היצירה.

כאן נכנס החזן החדש והמבטיח מאוסטרליה, שמעון וואלס, שביצע את 'אשא עיני'. הביצוע שלו היה מושלם ומעולה, ונראה כי עתיד נכון לו לחזן המבטיח הזה. אחריו עלה איצ'ה מאיר הלפגוט, וביצע את היצירה "הטה אלוקי" בקולו השמימי ושירתו הקלה והטבעית כמו שרק הוא מסוגל, והקהל 'הלך שבי' אחריו. כעת עלה בן-ציון מילר לבמה. החזן הבלתי-נלאה והוותיק כל כך, הצליח גם הפעם לרגש את כל קהל הנוכחים הרב, ב'גלה כבוד מלכותך' של פסח חוטינר, והוכיח כי עוד כוחו במותניו. אופיר סובול הפתיע בעיבוד נהדר של היצירה "המעביר בניו", שלראשונה נכתבה לבצוע של ארבעה החזנים, משב רוח רענן ומרומם נפש.

להפתעה מיוחדת במינה זכה קהל האלפים כאשר היצירה "קדיש חסידי" בוצעה על-ידי נגן החצוצרה הראשי של התזמורת הפילהרמונית הישראלית ובליווי התזמורת והמקהלה. ללא ספק זוהי הברקה של ד"ר מרדכי סובול שנתקבלה במחיאות כפיים סוערות. המשך הערב היה מהנה לא פחות. קהל חובבי החזנות נהנה מביצועים מדויקים ומלהיבים ליצירותיו הידועות והפחות ידועות של קוסוביצקי.

את סדרת הקונצרטים של "יובל" סיים גם הפעם ניגונו של האדמו"ר הנוכחי לבית מודז'יץ, "טוב להודות". כל משתתפי הערב ביצעו זאת יחדיו וגרמו לקהל לזמזם את הניגון כל הדרך לביתם. היה מדהים, ובקהל ניכרה בסוף הקונצרט, הציפייה לקראת הקונצרט הבא של 'יובל' – בעוד כחודשיים.

גלריית תמונות, צילומים: יעקב פלברבאום.