- חסידיניוז - https://www.chasidinews.com -

קונצרט ‘הבט משמים’: הפקה שטרם נראתה כמותה

יצחק מאיר הלפגוט - צילום: יעקב פלרבאום

ביום שני האחרון, כ”ח בסיוון, התקיים הקונצרט הרביעי והאחרון בסדרת המנויים של ‘יובל’ לשנת תשע”ב, סביב הנושא של תפילת התחנון. קונצרט שהיה אחד הטובים, אם לא הטוב ביותר, שהתקיימו בעולם החזנות הפורח.

ארבעה חזנים נבחרים עמדו על בימה אחת, כשכל אחד מהם היה בשיאו ובשיא כוחו, ונתנו את הופעת חייהם, כאשר כל אחד מתאפיין בשיא כוחו ובעוצמתו האישית והמיוחדת לו.

ראשית, פתחה את קונצרט הערב, כהרגלה, מקהלת החזנות יובל, עם יצירתו של ד”ר מרדכי סובול ‘שאו שערים’. לאחר מכן המשיך ופתח החזן חיים אדלר את הערב בקולו העצום, והרעיד את כל לבבות המשתתפים ביצירה שהיא נושא הקונצרט, “הבט משמים”. אחריו, עלה החזן יעקב מוצן והפתיע ביצירה ‘הטה אלוקיי’, וכאן המקום לציין שגם לאחר הופעות רבות של החזן יעקב מוצן בארצנו לאחרונה, קולו היה ערב ומיוחד, מה שהתבטא בקונצרט במלוא העוצמה.

לאחר מכן, עלה לבמה החזן סול זים, אותו הגדיר אחד המשתתפים הוותיקים בקונצרטים שאמר: “זה לא ייאמן איזו עמקות יש בחזן הזה”, שאכן חדר לליבם של כל המשתתפים, וקולו הדהד בעוצמה רבה באולם ונכנס עמוק ללב השומעים. לקטע הרביעי עלה ובא החזן המכונה (וביושר) ‘המלך’, יצחק מאיר הלפגוט, אשר ביצע את הקטע ‘מתרצה ברחמים’, כדרכו – באופן מושלם ומדויק.

היצירה הבאה הייתה דואט בין החזן סול זים לחזן חיים אדלר, “שומר ישראל” בלחנו של החזן ויגודה, שיחד סחפו אליהם את כל המשתתפים, ועל כך זכו למחיאות כפיים סוערות.

החידוש של הערב, היה האורח המיוחד שהוצג על-ידי ד”ר מרדכי סובול. סובול תמצת את קורות חייו המרגשים בכמה משפטים טרם היצירה ואז הזמין את נשוא סיפוריו – הזמר דדי גראוכר. דדי עלה לבמה וביצע את שירו ‘הבט משמים’, מתוך האלבום הראשון שלו ‘ותחזינה עינינו’, שהופק ועובד לפני שנים רבות ע”י ד”ר סובול. את אותה היצירה בדיוק ביצע אמש דדי גראוכר, כשהסובולים תזמרו להרכב סימפוני את אותו עיבוד מקורי שבאלבום הישן הזה. חידוש והפתעה נוספת היה קטע חזנות מיוחד שכתב ד”ר סובול ליצירה זו במיוחד לערב, ובמהלכה עלו החזנים בזה אחר זה, וכל אחד מהם נתן את המוטיב המיוחד שלו. בסיום הקטע, כל החזנים כולל דדי גראוכר, שרו ביחד את קטע הפזמון של השיר (‘עזרנו אלוקי ישענו’ וכו’), בביצוע מרשים ביותר שסחט דמעות רבות של הנאה ואושר מהקהל והמשתתפים.

דקות של התרוממות רוח והתרגשות עברו על הקהל בעת ביצוע הקטע התזמורתי בפתח החלק השני של הערב, “תהא השעה הזאת”, שתוזמר ע”י מרדכי סובול באופנים שונים ובסגנונות שונים ומגוונים – מצ’יקובסקי וממוצרט ועד לסגנון יפני, ערבי וחסידי. מחיאות הכפיים הארוכות של הקהל, אמרו הכל.

קטע נוסף שמאד הרשים את הקהל, היה דואט בין החזנים יצחק מאיר הלפגוט ויעקב מוצן, ליצירה ‘הבט משמים’, ביידיש, ביצוע שסחף עמו את כל הקהל במחיאות כפיים סוערות. סול זים סחף את הקהל בביצוע יוצא דופן ליצירה שלו ‘מתרצה ברחמים’, ויצחק מאיר הלפגוט חתם את קטעי הסולו ב’הבט משמים’ המפורסם של האחים קוסביצקי.

על ההפקה המוסיקאלית המדהימה ובימוי המצלמות באולם, היה אחראי אופיר סובול. לסיום הערב, כמקובל בקונצרטים של ‘יובל’, עלו ובאו כל החזנים יחדיו, וביצעו יחד את השיר ‘טוב להודות’ של חסידות מודז’יץ, כשלאחריה כל הקהל סיים את הערב עם טעם של עוד, בציפייה לסדרת הקונצרטים הבאה, שתתקיים בעז”ה בשנה הבאה, באולם האופרה הישראלית ובהיכל התרבות החדש.

גלריית תמונות, צילומים: יעקב פלרבאום