מיוחד ל'חסידיניוז': אלי גרסטנר, מקים הלהקות הבלתי נלאה בראיון - חסידיניוז

מיוחד ל’חסידיניוז’: אלי גרסטנר, מקים הלהקות הבלתי נלאה בראיון

מאת: מערכת חסידיניוז | י״ג בשבט ה׳תש״ע (28/01/10) 13:35 | המיוחדים | הדפס הדפס

אלי גרסטנר

אלי גרסטנר, האיש והמפיק שלא מפסיק להקים להקות והרכבים – בין השאר הוא אחראי להצלחה המטאורית של מקהלת הישיבה בויס – מאחוריו למעלה מ-20 אלבומים, שלושה מהם אלבומי סולו שלו – בראיון מיוחד ל’חסידיניוז’ הוא מבשר על סדרת הופעות בארץ הקודש בע”ה בקיץ הבעל”ט – מתי האלבום השני של מנוחה יראה אור – האם אחיו יעקב מרדכי בפתח של קריירה חדשה – ומה הוא חשב על האלבום של החבר’ה – ומה הפרוייקט הבא שלו – מיוחד ובלעדי—

יוסי אשרי
צילומים: דניאל ישי

ברוך הבא. איך בארץ?
ברוך ה’, מצוין. כיף בארץ ישראל, למרות שהם קצרים מידי, אני מאוד אוהב את הביקורים בארץ.

מתי אתה מגיע שוב לארץ, והפעם בשביל הופעה?
אני שמח לבשר שאחת הסיבות שאני כאן עכשיו, זה כדי סוף סוף להתקדם בנושא. היה לי היום פגישה עם דוד פדידה, בה סגרנו תאריכים ואת הפרטים האחרונים כדי שזה סוף כל סוף יוכל לקרות. להופיע בארץ זה משהו שאנחנו מאוד רוצים לעשות כבר הרבה שנים, ומאוד מקווים שזה אכן יקרה.

יש כבר תאריכים סגורים?
בעזרת ה’ בבין הזמנים, אחרי תשעה באב. היינו חייב להתמקד בתקופה הזאת, בגלל שאני לא יכול להוציא את הילדים מבתי הספר והישיבות. כמובן שגם לישיבות בארץ יש חופש בקיץ – בין הזמנים, ככה שזה יוצא טוב לכולם. בחול המועד פסח אנו כבר תפוסים עם הופעות בניו יורק, אבל בקיץ אי”ה אחרי תשעה באב אנחנו כבר מתכננים לבוא ארצה.

שמעת על התנגדות הרבנים להופעות בארץ? מה אתה אומר?
דבר ראשון, הרבנים עצמם מוזמנים לבוא להופעות, אם הם רוצים כמובן. דבר שני, אני מאוד מכבד את מה שהרבנים אומרים, אנחנו חיים לאורם ואני מאוד מקווה שמתי שיהיה ההופעה, הם כבר יבינו שמה שאנחנו עושים זה דברים טובים ולא יצאו נגד המופע.

בוא נתחיל מההתחלה. הצלחת עם קריירת סולו, מה פתאום להקים עוד הרכבים?
הכל התחיל מהחתונה שלי. באותו הזמן לא היה מקובל שיש להקה ששרה בחופה, המקובל היה חזן או זמר יחיד. בחתונה שלי הרכבתי יחד שלוש או ארבעה חברים שלי, נתתי להם כיוונים ווקאלים איך לשיר וגם הלחנתי כמה שירים לחתונה והחבורה שרה. התגובות שקבלתי אחרי החתונה לא פרגנו לאחד מהסולנים באופן פרטי אלא פרגנו שהחבורה בתור חבורה היו משהו מיוחד, למרות שהם היו ארבעה אנשים רגילים עם קולות רגילים, אבל כשהם שרים ביחד- ההרמוניה מופלאה. מאז, ידעתי שזה משהו שחייב להיעשות וזה ישב לי בראש שלי, עד שהתחלנו להתגלגל עם זה. לא יודע למה אנשים לא חשבנו על זה לפני כן. אגב, היה לי רק אלבום סולו אחד כשהתחלתי לעבוד על החבר’ה. האלבום השני שלי ‘ישיש’ והאלבום הראשון של החבר’ה הוקלטו במקביל.

ציפית לכזאת הצלחה? ‘יהא יהא’ הוא להיט היסטורי…
בהחלט לא. הסיפור שאני אוהב לספר על כך הוא שלא רק שחשבתי שזה לא יצליח, חשבתי שזה פשוט יהרוס לי כל בדל של קריירת סולו שכבר יש לי. בכלל לא חשבתי על כיוון של להיט, אלא שזה הולך להיות אלבום לצורכי ‘קירוב’ וזה הסיבה שעשיתי את זה. אמרתי לעצמי שאני הולך להפסיד את כל הכסף שהשקעתי בזה והייתי שלם עם זה.

איך הרגישו החבר’ה, שאתה חושב שהאלבום לא הולך להצליח?
הם ידעו. הם הבינו את הרעיון ואת הסיבה להפקת האלבום. למרות זאת, הם שמעו את השירים וחשבו שזה יהיה טוב. בראש שלי אמרתי לעצמי: יש סוג מסוים של אנשים שלא מקשיבים למוסיקה יהודית. היום כשמקשיבים לחבר’ה זה נשמע ישיביש לגמרי כמו להקת ‘רגש’ המיתולוגית. בזמנו אנשים שלא היו מקשיבים למוסיקה יהודית כל הזמן טענו שהמוסיקה לא טובה מספיק, לא מקצועית מספיק, זה ישן מיד וכו’. לצורכי ריפוי שלהם בלבד, ולא בשביל הכסף הפקתי את האלבום. באותה התקופה ישבתי ולמדתי בישיבה ואמרתי לעצמי שצריך לעשות את זה כי זה חשוב. עשיתי את זה והיינו הראשונים ששמנו תמונה של הלהקה בעטיפה. אנשים אמרו לנו מה אתם עושים? יזרקו אתכם מפה. אמרתי להם: קהל היעד שלנו – זה מה שהם מחפשים, אם הם רואים תמונה של ארבעה בחורי ישיבות צעירים זה מה שקונה אותם. מי שזה יזעזע אותו – אנחנו באמת לא פונים אליו.

ההצלחה של האלבום הייתה מסחררת. עוד לפני שהתחלנו להשתמש בתקציב הפרסום שלנו ורק השמענו את השיר ‘יהא יהא’ בתכנית של נחום סיגל הביקוש היה כל כך גדול כך שתוך פחות משבוע היינו צריכים להזמין נגלה שנייה של דיסקים. כשאיזי טאובנפלד ז”ל מ’שמח מיוזיק’ התקשר אלי לבקש אישור להדפיס עוד דיסקים, הייתי בטוח שהוא צוחק עלי ואמרתי לו: תדפיס כמה שאתה רוצה ותשלם לי כשאגיע למליון עותקים. הוא אמר לי שלא נשארו עותקים בשום חנות, עד שנאלץ לבוא אלי הביתה כדי לקחת 300 דיסקים שהוא הביא לי בשביל החברים וההופעות.

הצלחנו לא בגלל שהשקענו בפרסום או שאני צדיק. ממש לא. זה נטו סיעתא דשמייא. הוצאתי עד היום יותר מ-20 אלבומים כשבכולם אני אותו המלחין, אותו מעבד ואותו מפיק בכל אחד מהם. כל אלבום מצליח יותר אותו פחות וזה בכלל לא משנה כמה השקעתי בו או אם הוא יותר טוב או פחות טוב בסגנונות שונים. הקב”ה החליט: זה ילך, וזה לא ילך.

למרות זאת, התקדמת עם אלבום סולו שלישי, אבל אז עצרת, מה קרה?
המשכתי עם האלבום שלי בגלל שבאותו הזמן עבדתי עם תזמורת ‘נשמה’ בניו יורק ושרתי בחתונות בתדירות די גבוהה (עוד לפני שהיו לי ילדים) והייתי חייב שיהיו לי כל הזמן חומרים חדשים לשיר בחתונות. הרגשתי שלשיר זה עניין גדול. החבר’ה היו בחיתולים באותו הזמן והרגשתי שצריך להתקדם גם עם החומרים שלי. אבל אחרי שהחבר’ה יצאו וגם ‘מנוחה’ – הוצאנו גם את ה’ישיבה בויס’ , ואז גיליתי להפתעתי שכמה שהצלחתי באלבומי סולו שלי, הכל התגמד לעומת המכירות של שאר ההפקות שלי. המסקנות שלי מכך היו שמה שנעשה-נעשה טוב, ונגיע לכמה שיותר אנשים וכמובן להתפרנס טוב יותר. אז למה להוציא את החומרים שלי כשאני יכול להוציא את שאר ההפקות שלי ולהצליח עוד יותר. דרך אגב, אני יכול להפיק מופע שלם ואני לא מתרגש מזה, ישן טוב בלילה וכו’, ברוך ה’ הקהל תמיד מגיע והכל דופק כמו שצריך. אבל אם אני צריך לעלות לבמה ולשיר שיר אחד, אני לא מצליח לישון, אני עצבני. למרות שאני כבר שר 12 שנה, אני הופך לפקעת עצבים כשאני צריך לעלות לבמה לשיר. לכן במופע האחרון שהשתתפו בו הישיבה בויס, דוד שטיין ודוד גבאי. אנשים שאלו אותי, מה הקשר לדוד גבאי, מה הוא עושה אצלך בהפקה? הסיבה פשוטה: כדי שאני לא אצטרך לשיר. לכן גם לא הוצאתי אלבום סולו בשנים האחרונות.

מה הלאה, אולי בכל זאת אלבום סולו רביעי?
אני מאמין שבנקודה הזאת, דברים השתנו בשש שנים האחרונות מאז הוצאתי את אלבום הסולו האחרון שלי. אני מאמין שאם אוציא אלבום סולו עכשיו – הוא בע”ה יצליח לא פחות משאר ההפקות שלי, השם שלי נהיה יותר פופולארי. אני עדיין לא מתלהב מלעלות לבמה לשיר ואני יודע שאם אוציא אלבום סולו – לא יהיה מנוס מזה. אבל, בימים אלה ממש התחלתי לעבוד על אלבום סולו חדש, מה שהופך אותי למשוגע של ממש, אחרי כל מה שאמרתי. הסיבה היא שבסופו של דבר, אחרי שהישיבה בויס מופיעים הם צריכים שמישהו ימלא את הרווחים במופע כי הילדים לא יכולים לשיר שעתיים רצוף. אין לנו כסף לשלם לעוד זמרים ולהקות אחרים שישתתפו במופע, כך שיוצא הרבה פעמים שאין לי ברירה ואני חייב לעלות לשיר במופעים האלה. פתאום שמתי לב שכל פעם אני שר את אותם 3-4 שירים בשש שנים האחרונות והגיע הזמן להוציא משהו חדש. זה בעצם איך זה התגלגל. אני לא יודע מתי זה יצא, אבל העסק עכשיו כבר התחיל לרוץ.

היה לך את הקריירה שלך, הקמת את החבר’ה, למה המשכת הלאה עם מנוחה והשאר?
אלי צוחק: “עלה לי פתאום השם ‘מנוחה’ ואמרתי לעצמי וואו מנוחה זה שם יפה, בא נקים להקה..”. הסיבה האמיתית שבגללה הקמתי את מנוחה היא בגלל שזה הסגנון מוסיקה שאני באמת אוהב. אנשים מזהים את המוסיקה של אלי גרסטנר עם ‘יהא יהא’ ו’כל המתפלל’ והסגנון הזה. אבל מתוך כ1500 שירים שהלחנתי רק 300 מהם הם בסגנון של ‘יהא יהא’, כל שאר ה1200 הם ממש לא בסגנון הזה. סגנון הלחנים שמגיעים אלי בטבעיות הם הרבה יותר בסגנון של מנוחה. אמנם הסגנון של ‘כל המתפלל’ הוא זה שפרסם אותי, אבל זה סגנון שבא לי הרבה פחות בטבעיות. אני גדלתי על החסידי הרגיל סטייל שוואקי.

דוד שטיין למשל, הוא הרבה מעבר ל’מנוחה’. כשאני שרתי לדוד שטיין את הלחנים פעם ראשונה, הוא הסתכל עלי ואומר לי: זה לא הסגנון שאני מחפש, עניתי לו: תאמין לי ואל תתייחס לצורה בה אני שר, תקשיב ללחן. הוא אומר לי: אני שומע כאן את החבר’ה והישיבה בויס. בסוף אמרתי לו: אתה יודע מה, תנסה לשיר את זה בעצמך. אחרי שהוא השתכנע למד ולשיר את השיר בעצמו פתאום נפל לו האסימון והוא אומר: רגע, זה ממש לא הסגנון שלך וזה ממש מדהים. נהיינו חברים והוא האמין בי למרות שזה לא ‘הסגנון שלי’ באופן רשמי ומצד האמת דווקא כן הסגנון שלי. בשורה התחתונה: זו המוסיקה שאני באמת אוהב: הסגנון של מנוחה ודוד שטיין.

אם זה לא הסגנון שלך, למה המשכת הלאה, עם טק נוי?
זה משהו שלמדתי כשהוצאתי את החבר’ה. זה לא משהו שאני אוהב – אלא שיש פה מטרה. אמרתי לעצמי בא נקים את להקת מנוחה עם מוסיקה שאני כן אוהב. ה’עולם’ אמר לי: החבר’ה – זה מה שאנחנו רוצים לשמוע, מנוחה – נחמד לשמוע. נכנעתי. טק-נוי זה סיפור אחר לגמרי. חשבתי לעשות אלבום סולו נוסף, ואמרו לי ב’שמח מיוזיק’ שכדאי יותר לעשות אלבום של החבר’ה, ישיבה בויס או מנוחה ולמכור יותר מאשר אלבום סולו ולמכור פחות. אז אמרתי, אז זה מה שנעשה: נמציא הרכב חדש. ניקח שני זמרים טובים, שהם גם שני חברים טובים שלי וגם רקדנים מעולים על הבמה. יוסי ניומן פשוט לא יכול לעמוד במקום דקה ברציפות. אני ישיר סולו ראשי, וזה כבר לא אלי גרסטנר: זה טק-נוי. זה בדיוק מה שקרה, טק-נוי מכר הרבה יותר ממה שהאלבום שלי ‘ואישי ישראל’ מכר. אותו זמר, אותו מלחין ולי זה עלה הרבה פחות בגלל שהמוסיקה אלקטרונית. בשבילי זה היה: בסדר, אין בעיה. זה מה שאתם רוצים. בבקשה.

אז למה רואים את טק-נוי פחות על הבמה?
בגלל שכשאנשים מתקשרים אלי ושואלים כמה אני לוקח להופעה, אני אומר להם נניח דולר אחד, וכמה יעלה לנו טק-נוי, אני עונה להם שני דולר. אז הם אומרים לי: אנחנו צריכים לשלם לך עוד דולר על זה ששנית את השם לטק-נוי? אז הבנתי, שכנראה זה לא רעיון כ”כ טוב ואם רוצים לשלם לי את אותו הדולר, כדאי כבר להופיע לבד בלי לשלם לשניים נוספים. במופע השני של YBC LIVE הכנסתי גם את טק-נוי כדי שיראו שזה לא רק אלי גרסטנר אלא גם עם מופע ריקודים מיוחד. ממש לייבדיג. שואלים אותי כל הזמן על טק-נוי וכשמגלים שאני יותר זול, פשוט לוקחים אותי לבד.

הקמת את כל ההרכבים האלה, למה התמקדת דווקא בישיבה בויס?
הישיבה בויס הוא הפרוייקט הכי רגוע שלי. אחד הדברים הכי קשים שאני צריך לעשות בהפקה, זה לגרום לזמר לשיר בצורה שאני רוצה. זה לא קל, ואצל מבוגרים זה הכי קשה, כי הם כבר התרגלו לשיר בצורה מסוימת וקשה לשנות. כשזה מגיע לילדים, אני לא עושה את זה. אני דואג למוסיקה, מקליט את הDEMO – כל מה שכיף וקל יחסית לעשות ושם העבודה שלי מסתיימת. אני מעביר את זה הלאה ליוסי ניומן שעובד על זה עם הילדים. גם לו זה לא קל, אבל יש לו עצבי ברזל, הוא טיפוס רגוע עם המון סבלנות שיכול לחזור שוב ושוב עד שמתקבלת התוצאה הרצויה. יוסי ניומן רכש הרבה ניסיון בתור מלמד בתלמוד תורה כמה שנים. כשאני חוזר אליו הקולות כבר מוכנים. זה דבר גדול מאוד בשבילי, שכל הנטל של הקולות יורד ממני. לכן אני שמח שזה מה שה’עולם’ רוצה. וכמובן, אין כמו שירה של ילדים, יש להם נשמה מיוחדת שהמבוגרים מצטערים שכבר אין להם.

האלבום השני של מנוחה היה צריך לצאת כבר לפני שנה, מה קרה?
תתפלא לשמוע, אבל האלבום היה צריך לצאת כבר לפני שלוש שנים (!). האמת היא, ש’מנוחה 2′ הוא פרוייקט של ‘שמח מיוזיק’ והתזמון הוא באחריותם. האלבום כבר מוכן הרבה זמן ואני כבר לא יכול לחכות שהוא יצא. דווקא פנו אלי משמח מיוזיק שהם רוצים להוציא את האלבום בחנוכה, אבל אז אמרתי להם שבדיוק תכננתי להוציא את YBC LIVE 3, שם להקת מנוחה מופיעה עם שיר מתוך האלבום החדש, כך שזה יעשה פרומו טוב לאלבום החדש וללהקה, שהייתה בסוג של הפסקה. אחרי שאנשים יזכרו במנוחה, ישמחו לראות אלבום חדש בחנויות. ככה שאם לא יהיו תקלות או שנויים, ‘מנוחה 2’ אמור לראות אור אי”ה בפורים הבעל”ט.

מה עם אחיך, יעקב מרדכי. קריירה חדשה באופק?
כפי הנראה, לא נראה לי שנעשה עם זה משהו בעתיד הקרוב. כשהוא על הבמה, בלי עין הרע רואים אותו ילד כשרוני, שמח עם בטחון עצמי, אם הייתם רואים אותו בחיי היום-יום לא הייתם מאמינים, הוא פשוט ילד ביישן. מאוד מקובל בכיתה, תלמיד מצטיין, לומד בזמנו הפנוי, בעל דרך ארץ אין לו גאווה בכלל. כשרואים אותו על הבמה חושבים פשוט הפוך. אין לי מושג איך הוא עושה את מה שהוא עושה, לפני שהוא עולה לבמה הוא כולו מתבייש ולא יודע איך לעלות מרוב ביישנות, אבל פתאום כשהוא עולה לבמה – הכל נעלם. יכול להיות שזה בגלל שהוא עושה את זה מגיל 5 וזה כבר אצלו כבר לטבע. הוא מתרגש פחות ממני. בשורה התחתונה: אני כל כך מבסוט ממנו איך שהוא – שלא הייתי רוצה להרוס את זה. אני יכול להוציא לו אלבום, אני בטוח שזה יצליח, אנשים יאהבו את זה ואני ירוויח הרבה כסף, אבל הוא קודם כל אחי הקטן ואני צריך לדאוג לו.

מה עם הסיפור עם האלבום ‘חסידישע אקפלה”, לא ממש הסגנון שלך?
לאלבום הלא-שגרתי הזה יש סיפור מעניין. באחת ההקלטות שלי בגל-קול פגשתי את דודי קאליש פעם ראשונה. הוא אמר לי שהעולם החסידי (חצרות חסידיים) לא ממש מכיר את המוסיקה שלי, והציע לי לעשות אלבום ווקאלי בהברה חסידית של השירים שלי. לא הייתי קשור ישירות להפקה, אבל נתתי אישור לאלבום כשהוא היה מוכן, ובהחלט יצא מאוד יפה ומעניין.

מה הפרוייקט הבא שלך?
הפרוייקט הבא זה ‘החברה 4’, ואני שמח לחשוף כאן לראשונה את שם המחליף של מרדכי אשכנזי שהלך לפתוח קריירה עצמאית. קוראים לבחור יהודה לייב סאקס, ולא תאמינו: הוא בוגר מקהלת הישיבה בויס שהשתתף באלבום הראשון שלהם. הקול שלו חזר, ואני ממש שמח שהוא שוב איתנו. אני לא רוצה לנקוב בתאריך מדויק, אבל אני מקווה שהאלבום יצא בע”ה אחרי הקיץ. המוסיקה כבר הוקלטה פחות או יותר ועכשיו עובדים על הקולות.

תודה רבה לך, אלי גרסטנר
תודה גם לכם, נפגש בעז”ה בקיץ בהופעות.

לחצו PLAY לצפייה באלי גרסטנר ספיישל חסידיניוז

דירוג כתבה: כוכב אחדשני כוכביםשלושה כוכביםארבעה כוכביםחמישה כוכבים ממוצע: 4.67
Loading...

תגיות: , , , , ,


תגובות (11)

  1. ציפי הגיב:

    ראיון מגניב.
    למה הוא כ”כ נלחץ בעצמו לעלות לבמה?לא הבנתי

  2. כול! הגיב:

    מגניב אין על ישיבה בויס

  3. מעריץ ישיבה בויס הגיב:

    נו זה מובן מאוד יש דברים שקשה לאחרים להתרגל אליהם גם אחרי שנים אז הוא נלחץ כשהוא עולה לבמה נו אז מה אני יכול להבין אותו גם לי יש לחץ במקרים מסויימים [צפציפיים] ועדיין לא התרגלתי אליהם למרות שעברו שנים בשורה התחתונה יעקוב מורדכי הוא זמר ענק אין עליו ומהשהכי אהבתי בו זה הביישנות . זמרים בגילו היו נלהבים ומתגאים בקהל המאריץ אותם ואותו זה בכלל לא מסנוור אשריו

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    מתי ההופעה הבאה של ישיבה בויס בישראל?

  5. מעריצת ישיבה בויס עולמית הגיב:

    YOU ARE THE BEST!!!! YES
    איו עליכם ועל יעקב מרדכי, הוא נשמה טהורה!!!

  6. מיכל הגיב:

    אני מופיעה בהמון הופעות בבית הספר שלי ובכל פעם לפני שאני עולה לבמה אני נלחצת מחדש בגלל שאם אני יעשה פשלה אז יהיה לי בושות בגלל שכולם מכירים אותי כמציגה
    גדולה בבית הספר ובשכונה אך כשאני עולה לבמה אני מציגה בלי להתבייש ולכן אני מבינה את יעקב מרדכי.
    אני מאוד אוהבת את ישיבה בויס.
    אני מקווה שבפעם הבאה שאטוס לסבא שלי באמריקה אני יבוא לראות אתכם.
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Thank you very much

  7. מירי הגיב:

    ואווווווווווווו אין על אלי גרסטנר מגדולי המפיקים בדורינו!!!!!!!!!!ויעקב מרדכי הוא הילד הכי מתוק שקים!!!!!!!!!מתוק,עדין,כשרוני,חרוץ ועוד הלווקי שיצא לו דיסק בקרוב!!!!!!!!!!!!!!

  8. רבקי פיזם הגיב:

    יעקב מורדכי זהזה ששר דדי קום הום.???????????

השאר תגובה על מירי

תוכן תגובה