- חסידיניוז - https://www.chasidinews.com -

שלמה טויסיג ואלבום הבכורה 'מודים אנחנו' • ראיון מיוחד

שלמה טויסיג

הוא ישראלי במקור שגדל בקעמפ שלווה בארצות הברית – משם חבר למקהלת באבוב לימים הנוראים – כשהתבגר דילג אל במת הריקודים בחתונות ואחרי שבע שנים בתחום נכנע להפצרות וחבר לצוות 'טים הפקות' להקלטת אלבום בכורה – 'מודים אנחנו' נקרא האלבום ומלחינו של השיר, יוסי גרין, הפך לידידו האישי – הוא תופס חלק נכבד במהפכת החסידית של המוסיקה – קבלו את הדבר הבא: שלמה טויסיג בראיון מיוחד ל'חסידיניוז'.

יוסי אשרי

שלמה טויסיג נולד בארץ, אך ההורים שלו עזבו את ארץ ישראל כשהיה ילד בן 6. מסבב כל הסיבות גלגל אותם לאמריקה, וההורים המשיכו לדבר עברית בבית. מכאן העברית המשובחת שבפיו. שעות ספורות אחרי שנחת בארץ הקודש לרגל השקת אלבום הבכורה 'מודים אנחנו' – הזדרז להעניק את הראיון הראשון שלו בארץ לאתר 'חסידיניוז'.

שלמה, ברוך הבא. איך בארץ?
ברוך ה' טוב מאוד. אני מאוד שמח להיות כאן. למדתי בארץ גם בישיבות, הארץ זה הבית שלי. כל פעם להגיע לארץ זה הנאה בפני עצמה. אני מגיע הרבה לארץ, בפרט עכשיו יש הרבה אירועים וכל מיני.

איך בעצם התחלת בכלל עם כל המוסיקה?
אני שר מאז שאני זוכר את עצמי, אמא שלי תמיד אומרת שזה בזכותה. שרתי בתור ילד באמריקה בחתונות של המשפחה. היה אז את השיר 'תניא' של אברהם פריד שהיה אז להיט, כולם ידעו שאת זה אני שר בכל חתונה של משפחה או אירוע. בהמשך הצטרפתי למקהלה של ר' משה גאלדמן – קעמפ שלווה. למעשה, שם התחלתי בגדול. אני חסיד באבוב והמשכתי משם לשיר במקהלות של ראש השנה ויום כיפור אצל האדמו"ר. שרתי סולו, אבל לא הכירו אותי, כי יש במקהלה 30 ילדים ואני הייתי רק אחד מהם, אז לא כל כך שמו לב.

תחילת הקריירה: קעמפ שלווה
בדיסקים של קעמפ שלווה, שם למעשה התחילה הקריירה שלי, אפילו כתבתי באחד התודות של האלבום, תודה לר' משה גאלדמן – איפה שהכל התחיל. אני שרתי באלבום השביעי של קעמפ שלווה – 'שבת' – הדיסק עצמו לא כל כך מוכר אבל האלבום שלפניו "חזק" – תפס מאוד, אבל בבאבוב כולם קונים את הדיסקים האלה ושמו לב שיש לי שם כמה סולו, כי בתור ילד היה לי טון הרבה יותר גבוה. בראש השנה אחרי שזה יצא, כבר היה לי סולו במקהלה כי כבר הכירו אותי. שם נפגשתי באולפן בפעם הראשונה.

איך התקדמת משם, הרי אתה לא זכור לנו בתור ילד פלא…
אחרי הבר מצווה יצא לי לשיר מידי פעם בחתונות, וכמובן שרתי כל הזמן בישיבה. כשהיה בישיבה שבע ברכות שעשו לכל מיני בחורים תמיד אני הייתי זה ששר. העסק התחיל לרוץ ממש לפני החתונה שלי, כששרתי באחד השבע ברכות שעשינו בישיבה, ניגש אלי אחד המגידי שיעורים ואומר לי הוא מחתן עוד 3-4 חודשים והוא רוצה שאני ישיר. אמרתי לו שאף פעם לא הייתי זמר ראשי בחתונה ולא הסכמתי. אני התחתנתי, וחודשיים אחר כך חבר שלי התחתן, חודש אחרי החתונה שלי, וחודש לפני שלו הוא בא אלי ואומר לי שאין לו זמר שישיר בחתונה שלו והוא רוצה שאני ישיר. לא רציתי כי אף פעם לא עשיתי את זה, אבל הוא לחץ עד שהסכמתי. בחתונה הזאת הגיע אלי המגיד שיעור ההוא שאמר לי אז, ואמר לי: "אתה אמרת שאתה לא עושה את זה, מה קרה שאתה כן עושה את זה? אם כך, תעשה את זה גם אצלי". זה היה באלול והחתונה הייתה בחשוון. משם זה כבר רץ הלאה, אף פעם לא פרסמתי, כבר שבע שנים כמעט.

יש לך תזמורת קבועה שמלווה אותך?
בניו יורק בכלל זה עובד בצורה אחרת מאשר בארץ, זה לא בא יחד אלא צריך להזמין כל אחד בפני עצמו. אני עובד עם כולם. יש מעלות ויש חסרונות. אבל בסך הכל אני מאוד נהנה מזה, כי זה מגוון קצת וזה מעניין. כל לילה מישהו אחר: לילה אחד זה אורגניסט ולילה אחד זה תזמורת מלאה.

איך זה עובד: יש תיאום או חזרות?
לא, אבל זה בדרך כלל סטנדרטי, וברוך ה' זה מצליח לי להתחבר עם כולם. ממש עם כולם, אפילו עם תזמורות שלא מדברות אחת עם השנייה. אני מקווה שגם אצליח בזה הלאה כי זה לא פשוט בכלל. יש כאלה כאני כמובן עובד איתם יותר והחיבור יותר טוב. אנשים לבד קולטים את החיבור וכך יוצא שאני יכול לשיר ארבע פעמים בשבוע עם אותה תזמורת, בלי שזה יהיה מתואם בינינו.

מה פתאום נזכרת להוציא דיסק, הרי עברו כבר שבע שנים בחתונות?
תמיד חלמתי להוציא דיסק, מאז שהתחלתי לשיר. מעבר לזה, כבר שנתיים שלוש בחתונות אנשים לא מפסיקים לשאול מה עם דיסק. זה ממש מתבקש, אבל אמרתי לעצמי שאין לי כסף להקליט. בהתחלה חשבנו לעשות אלבום רק עם אורגניסט, אבל אשתי טענה שאם כבר עושים את זה, אז שזה יהיה עד הסוף. לא ידענו אז בדיוק כמה עד הסוף זה. ברוך ה' השקענו המון.

איך חברת לצוות 'טים הפקות'?
גרשי מושקוביץ היה חבר טוב שלי כבר הרבה שנים. הוא מתווך בחתונות, מארגן אירועים ועובד מול הרבה אמנים. אנשים מכירים אותו, סומכים עליו ומבקשים ממנו שיסדר להם את האירוע. הוא משיג מחירים יותר טובים וגם שרות טוב יותר. הוא היה מביא לי אירועים והיה מתוגמל על זה בהתאם וכך התחברנו. גם הוא לחץ עלי מאוד להוציא דיסק כי אנשים מבקשים כל הזמן בחתונות. כאשר הוא מארגן אירוע, הוא נמצא וכמו שאנשים באים אלי, באים גם אליו בטענה למה הוא לא מוציא דיסק. זה כל כך מתבקש. אמרתי להם: אני מוציא כל הזמן דיסקים, פשוט קחו את ההקלטה של החתונה…

אז התחלת העבודה הייתה בעצם רק עם גרשי?

משהו כזה. התחלתי לעבוד עם גרשי לפני כמעט שנתיים. התחלנו לקבל שירים, והרבה. לא האמנתי, קיבלתי אולי 250, כל כך הרבה שאפילו לא הקשבתי להכל. בחתונות אנשים שמעו שאני עובד על דיסק והביאו לי לחנים. גרשי שידך את שלומי גרטנר ליוסי טיברג ואח"כ גם את ישראל ורדיגר, ומאז נהיו שותפים. באופן רשמי. זה מדהים: כל אחד משלים את השני. יוסי טיברג הוא גאון במוסיקה. גדולי הזמרים לא זזים בלעדיו. יוסי גרין לא זז בלעדיו, וכאמור גרשי הוא מארגן, מתאם ומביא לחנים.

יש שמועות שאת השיר 'מודים אנחנו', יוסי גרין ביקש שתשיר דווקא בהברה ליטאית…
באמת שאלו ככה את יוסי גרין אם זה נכון שהוא מכר לי את השיר על תנאי שאשיר בהברה ליטאית, הוא אמר שזה לא נכון, אבל הוא שמח ששרתי כמו שזה, למרות שיש לי באלבום עוד שיר של גרין אותו אני שר בהברה חסידית. כל שיר לפי מה שמתאים, לפי הרגש שיוסי הכניס בזה.

לכאורה, מה באמת אכפת ליוסי גרין איך אתה שר, הלא את הכסף הוא קיבל…
זה מה שמיוחד בו. הוא לא אומר לך מה לעשות עם השיר, אבל אכפת לו מאוד על השירים שלו, שלא ישנו אותם ויכניסו אותם לאלבומי אוסף. כשיוסי גרין מוכר שיר זה על דעת זה שהוא מיועד לשימוש האומן בלבד ואין רשות לזמרים אחרים לבצע אותם. חוץ מזה שאני חבר מאוד קרוב שלו, אנחנו בקשר כמעט יום יומי. לא יודע איך, אבל מצאתי חן בעיניו, אפילו לא מזמן היה קומזיץ סגור אצלו בבית והוא ביקש שאני אבוא לשיר.

יש באלבום מגוון מלחינים קצת פחות מוכרים, איך הגעת אליהם?
הרבה באים לגרשי, כי מכירים אותו ויודעים שהוא עובד עם הרבה אמנים. הם עובדים כל הזמן עם חבר'ה חדשים. קח למשל את השיר 'הריני מזמן' הרצועה הרביעית בדיסק עם הניגון היפהפה שהפך ללהיט בגראמען בחתונות בארצות הברית. יוסי טיברג זיהה את הפוטנציאל מהרגע הראשון, אפילו אני לא האמנתי שזה יצליח ככה. הייתי בקעמפים חסידיים ואפילו מודרניים כולם שרים את השיר. המלחין שלו הוא דוד קאופמן, אברך חסידי ממונרו, גרפיקאי במקצועו (שהלחין גם את 'באלוקים' של בערי וובער). קבלתי הרבה שירים גם מר' משולם גרינברגר, ומעוד שמות פחות מוכרים, כמו שרגי געשטטנר שעובד על אלבום משלו.

מה יש לך להגיד על התופעה החדשה שאתה חלק ממנה: זמר חסידיים ממש (להבדיל מליטאים) כמו: ליפא, בערי, גרטנר, שרולי ורדיגר, אתה וכו'..
קודם כל אני רוצה לציין שכולנו חברים טובים ששולחים ביזנס אחד לשני. מעבר לזה, הקרדיט הראשון מגיע לר' מיכאל שניצלער שהתחיל את הסגנון בחתונות בניו יורק. אני נוסע הרבה לשיקאגו, מונטריאול, בולטימור ולוס אנג'לס. אתה מגיע למקומות המודרניים האלה, ואתה מתפלא למה לקחו אותך. לא מזמן הגעתי לחתונה והתחלתי לשיר בהברה ליטאית, זה שמזמין אותי ניגש אלי ואומר לי: בשביל זה יכולתי לקחת מישהו אחר. מצד שני, יש הרבה חתונות גם של ליטאיים מודרניים שאומרים לי שהם רוצים רק את הריקוד הראשון – הריקוד החסידי עם 'יודו לה' חסדו', 'וכל אשר יעשה יצליח' בהברה חסידית, אי אפשר לשיר את זה בהברה ליטאית, אין לזה את אותו גישמאק. אבל את החלק השני הם רוצים בהברה ליטאית כדי להתאים אותו לקהל. זה אחד הסיבות שבדיסק אני גם שר בהברה חסידית וגם בהברה ליטאית. החברים שלי בבורו פארק מהקהל החסידי, מסתכלים עלי ככה למה שאתה שר ככה בצורה כזאת, אמרתי להם שזה כמו אברהם פריד שר 'בזו השעה' בהברה חסידית, כי לזה התכוון המלחין של השיר פינקי וובער שהוא חסידי ועל זה בנוי השיר. אם אתה שר בצורה אחרת הרסת את כל הרעיון שמסביב.

'מודים אנחנו' : חותם איכות על הדיסק
היום נהיה שהמוסיקה החסידית יצאה מהטישים אל הרחוב. הקהל מתחיל להבין במוסיקה ולדרוש יותר. ליוסי טיברג יש הרבה חלק מהמהפכה הזאת. אנשים מקשיבים לדיסק ונעים להם והם לא יודעים למה. הסוד מונח בעבודה שמושקעת בסאונד הנקי והמושקע. לאנשים אין בעיה לשמוע את הדיסק שוב ושוב כי המיקסים האיכותיים. עוד משהו שהקפדנו עליו ששיר לא ייקח יותר מידי זמן. לאנשים אין סבלנות היום לשמוע שירים ארוכים. אם אתה שם שיר ארוך, הם מעבירים הלאה. אם השיר קצר, תמיד יש טעם של עוד וכמובן אפשר לעשות 'ריפיט' ולשמוע אותו פעם נוספת.

לחצו PLAY לצפיה בשלמה טויסיג – ספיישל ל'חסידיניוז'