- חסידיניוז - https://www.chasidinews.com -

שלמה כהן ומראה כהן – ראיון מיוחד לחסידיניוז

שלמה כהן 

 

בעקבות הפרויקט החדש של שלמה ועמי כהן "מראה כהן", שנחת במדפי החנויות בחודש האחרון יצא כתבינו יקי אדמקר לראיין את שלמה כהן על התחלת הדרך, האלבומים שהוציא, הקריירה המשגשגת עד כה וקיבל ממנו השקפת עולם מעניינת על המוסיקה החסידית —

יקי אדמקר

לפני מראה כהן, בוא נתחיל מההתחלה.
עוד כשהייתי גר בארגנטינה עד גיל 12 הייתי משתתף במקהלות ילדים ומאד אהבתי מוסיקה, הייתי מאזין לדיסקים ללא הפסקה. הפריצה הראשונה הייתה כשלמדתי בארץ והייתי חברותא עם רובי בנט. יום אחד הוא החליט לקחת אותי לאבא שלו ר' חיים בנט, הוא מאד התלהב ומאז הוא התחיל לשבץ אותי באלבומים רבים שהפיק. את הפריצה לציבור החסידי אני חייב עד היום לר' חיים בנט.

הפריצה שלי לציבור הכללי היה דרך מונה רוזנבלום, הוא שמע עליי והזמין אותי לשיר במסיבת חנוכה בישיבת מערבא. שרתי שם שיר אחד ואז מונה אמר לי "אתה אצלי". התחלנו לעבוד על האלבום החדש ולקח לי 3 שנים עד שסיימנו את כל האלבום. בזמנו לא הבנתי מה לוקח כ"כ הרבה זמן להקליט אלבום, וכשהוא יצא לחנויות הבנתי מה מונה כ"כ רצה ממני ב3 שנים של העבודה הזאת.

מאיפה מגיע כשרון השירה שלך?
למעשה כל המשפחה אוהבת לשיר. קח למשל את אחי שגדול ממני היום הוא גר בלונדון, הוא שר לא פחות טוב ממני ופשוט אותו כקריירה זה לא משך. אבל בבית כשכולם נמצאים, ארוחות שבת בבית תמיד שרים שירי מחרוזות שאנשים פשוט נדהמים לראות איך אנחנו מחברים בין השירים. מי שמנצח ונותן את ההשראה על כל המקהלה הזאת זה אבא שלי. אפשר לומר שאת הרגש בשירה לקחתי מאבא שלי, ואת הדייקנות ואיך לא לזייף קיבלתי מאמא שלי. עד כדי כך שהיום שכשהיא שומעת את השירים שלי היא יודעת להגיד איפה הייתי עייף ואיפה לא התאמצתי מספיק.

הרבה תוהים ושואלים לאיזה סקטור אתה משתייך במוסיקה החסידית?
אני לא אוהב להיות שייך לסקטור מסוים. אני אתן לך דוגמא, הניגון הידוע קה אכסוף. לא משנה מי שומע את זה, אדם ספרדי או אשכנזי כל אחד מתרגש מהניגון הזה כי לא משנה לאיזה סקטור זה שייך אלא המהות במסר של השיר ואיך ששרים אותו זה מה שחשוב.

זאת הייתה מחמאה בשבילך שמונה הפיק לך את כל האלבום הראשון שלך בתור זמר מתחיל?
תשמע, מונה הוא סוג המעבדים שבאמת חשוב לו שהזמר יתחבר לעיבוד ולא להפך. ואת השיקולים שלו למה הוא החליט לקחת אותי אתה צריך לשאול אותו. כנראה שהיה בי משהו שקנה אותו, וזה הוכיח את עצמו בשלב מאוחר יותר.

לאחר מכן יצא האלבום השני שלך "הנה"?

כן, באלבום הזה החלטתי שאני הולך להוציא אלבום לבד ללא עזרה של אף אחד בהפקה כמובן. בעבודה עצמה עזרו לי מונה, רובי בנט וגם שיר אחד אותו עיבד עמי כהן.

היום אני כבר מבין שהאלבום הזה לא הצליח כמו למעלה, למרות שלדעתי יש שם להיטים גדולים יותר מאשר באלבום הראשון שלי. אחת הסיבות שאני תולה את ההצלחה המועטה של האלבום הזה היא בגלל שבאותה תקופה היה מסע חזק מאד נגד הופעות ואני חושב שאחד הדברים החשובים לזמר אחרי שהוא מוציא אלבום זה להופיע. הסיבה שלא הלכתי נגד ואני אף פעם לא אלך נגד זה שאני הבטחתי לרבה שלי לפני שיצאתי לתחום המוסיקה שאני לא יופיע במקום שההלכה נוגדת. חשוב לי להדגיש שזה לא עניין בגלל שהרבנים חתמו על איזה אירוע מסוים אז אסור להופיע אלא בגלל שההלכה אוסרת במפורש להופיע במקומות מעורבים.

לא לקח אותך למטה חוסר ההצלחה של האלבום השני?
לא. אם אתה לא נכשל אתה לא לומד מטעויות ובפעם הבאה אתה לא מצליח. היו דברים שרק שאחרי שהאלבום הגיע לחנויות הבנתי שלא הייתי צריך לעשות אותם. גם במראה כהן יש לקחים שכבר הספקתי ללמוד.

בוא נדבר קצת על "מראה כהן", איך הגיע החיבור עם עמי כהן?
הזמינו אותי להופיע בישיבה בבני ברק בהקפות שניות והיה מדובר במקום שהייתי חייב להיות בו. שאלתי את המארגן מי התזמורת והוא אמר לי עמי כהן. לא ידעתי במי מדובר אבל, לא היתה לי ברירה כי לא יכולתי להתחמק. הגעתי לשם באותו ערב, ונדהמתי. הייתי רגיל להופיע באותם ימים עם תזמורות של 5-6 נגנים ופתאום ראיתי תזמורת של 3 נגנים. לא היה לי ברור איך אני הולך להתמודד עם זה. עליתי לשיר ואחרי חצי שעה אמרתי לעצמי "זהו זה" הבנתי שזה מה שחיפשתי כל השנים. מכאן רק נהיה ביני לבין עמי חיבור עבודה מדהים.

מאיפה הגיע הרעיון לעשות פרויקט כזה, בסה"כ הבאת משהו חדש לעולם המוסיקה?
הרעיון של "מראה כהן" היה תוכנית מגרה של 7 שנים הסיבה שזה לא יצא עד עכשיו זה מכיוון שלא היה לי זמן. וכשהוצאתי בסופו של דבר את הפרויקט הזה עם עמי כהן, חשבתי על המטרה שהיא בעצם להביא משהו שונה לציבור. אני חושב שהמוסיקה במראה כהן זה הסגנון שרוב הציבור שומע היום. אני שמח מאד שהקהל אהב את זה.

זה קצת סותר את מה שאמרת קודם כי היום אין הופעות, אז איך בכל זאת מראה כהן הצליח למכור את עצמו באלפי עותקים?
היום זה כבר שונה, הציבור עשה סוויץ' שזה המצב וצריך להסתפק בלשמוע את הדיסק, או להסתפק בהופעות בודדות מאד. אני אתן לך דוגמא למה שאמרתי קודם. הופעתי לא מזמן באירוע של ש"ס בבנייני האומה, שם נדהמתי לראות שהקהל מתקשר בצורה מאד טובה. זה מאד עודד אותי לראות שיש אהדה מסוימת עם הציבור.

הופתעת עם ההצלחה של מראה כהן?

כן. אחד הדברים שיותר הפליאו אותי זה שהציבור האשכנזי התחבר יותר לשירים המזרחיים שיש באלבום והציבור הספרדי לקח איתו את השירים האשכנזיים. ואני חשבתי בדיוק להפך. אנשים גם מאד נדהמו איך שלמה כהן שר מזרחי, וזה מתחבר מאד עם מה שאמרתי קודם. לא משנה באיזה שיר מדובר העיקר שאותו שיר ישאיר בך משהו רוחני לטווח ארוך.

באלבום מופיע ניגון קרליבך, מדובר בניגון חדש?
מי שהביא לי את ניגון קרליבך הוא אחיין שלי מאנגליה הוא שלח לי מייל ובו וידיאו של ר' שלמה קרליבך שר את הניגון. לא ממש התלהבתי מהניגון הזה. אבל למחרת כבר קלטתי את עצמי מנגן את השיר לעצמי ואז אמרתי שאם זה הצליח להיקלט לי בראש אז כנראה מדובר בניגון טוב. התייעצתי עם עמי על הניגון הזה והוא התלהב לא פחות. הסתפקנו יחד אם להוסיף מילים לשיר הזה או לא, והחלטנו לאחר הרבה מחשבה שבפעם הראשונה נשיר את הניגון ללא המילים ולאחר מכן נוסיף מילים למרות שבמקור ר' שלמה שר בלי מילים.

מה דעתך על המוסיקה החסידית כיום?
אני לא נביא ואני לא יכול לומר מה יהיה במוסיקה החסידית בעוד שבוע או בעוד כמה שנים. דבר אחד אני יכול להבטיח לך על עצמי. בחיים אני לא ישיר שיר שאני לא מתחבר אליו, כי שיר זה דבר שבא מהנפש ואם לא אז אתה לא יכול לשיר אותו.

תראה המוסיקה החסידית היום התפלגה לשלושה או ארבעה חלקים ולדעתי זה טוב שימשיך להתפלג הלאה והלאה. המוסיקה החסידית זה בעצם מוסיקה שתדבר לך ללב ולא משנה איזה קצב או ואיזה כינורות יהיו שם. לכן אני אומר לא משנה מה אתה שר אלא איך אתה שר.

לסיום, למה לקנות את מראה כהן?
אנשים ששמעו את הדיסק אמרו לי שהם לא הבינו מה אני רוצה מהציבור ומה אני בא לחדש ורק לאחר שהם שמעו את הדיסק כמה פעמים הם הצליחו להבין את ההשקעה באלבום הזה.