- חסידיניוז - https://www.chasidinews.com -

נחמן סלצר ושירה חדשה • ראיון לחסידיניוז לרגל האלבום החדש

שירה חדשה 

מקהלת שירה חדשה קיימת רק שנים מעטות, וכבר כמעט ואין אלבום חסידי שהמקהלה אינה מופיעה בו. קחו לדוגמא את האלבום האחרון של דוד גבאי, יעקב שוואקי, ברוך לוין, ליפא שמעלצער בפרוג'קט X ועוד ועוד מסלתה ושמנה של המוזיקה החסידית. גם בהופעות שונות כגון עם יעקב שוואקי ב"אצטדיון בלומפילד" ועם אברהם פריד ב"היכל התרבות" בתל אביב, הופיעה על הבמה מקהלת הילדים המוצלחת – שירה חדשה.

חני כהן

"המקהלה מאוד מאוד נהנית לשיר עם זמרים מפורסמים" אומר לנו נחמן סלצר, מייסד ומנצח המקהלה, "הילדים נוהגים להביע את דעתם על השירים שאנו משתתפים בהם, ומבחינתי הם מהווים מדד לטיבו של השיר: אם הילדים נהנים לשיר אותו אז אני יודע שמדובר בלהיט מוצלח ואם לא…".

האם פעם תהיתם מה עובר בראשו של ילד בן תשע או עשר כשהוא מכיר את השיר החדש של יעקב שוואקי עוד לפני שיצא לאור? זה די מרגש, למען האמת…
"בהתחלה, הילדים היו יותר נרגשים להשתתף באלבומים של כל מיני זמרים, היום אולי פחות, אם כי זה תמיד מרגש כשזמר מפורסם מתקשר ומבקש שנשיר באלבום שלו".

למרות שרוב הזמרים ש"שירה חדשה" שרה באלבומים שלהם מתגוררים בחו"ל, העבודה מתנהלת באופן הטוב ביותר באמצעות האימייל. נחמן מקבל קובץ של השיר, בדרך כלל עם קולות רקע של מקהלת הגברים, ואז הוא מקליט את קולות הילדים על פי בקשת הזמר או המפיק ושולח את הקובץ חזרה היישר לארצות הברית.

נחמן סלצר הינו כידוע בוגר מקהלת פרחי מיאמי, ומנצח כיום על מקהלת שירה חדשה. אנו שומעים ממנו על ההבדל בין המקהלות של היום למקהלות של פעם מבחינת ההרגשה של הילדים אל מול המנצח: "אני חושב שזה טוב מאוד שהילדים יהיו רגועים כשהם במקהלה, והילדים במקהלה שלי בודאי רגועים ושמחים. אבל מקהלת פרחי מיאמי הייתה בשיאה דוקא בזמנים שירחמיאל ביגון היה קשוח עם הילדים. הילדים במקהלה שלי, כמו שאמרתי, יודעים שאני לא קשוח כלפיהם והם בודאי לא מפחדים ממני. הם יודעים שאני אוהב אותם והמקהלה היא אחד הדברים הנפלאים בחייהם".

בחג הסוכות האחרון, בין הופעה להופעה, מצא נחמן סלצר את הזמן לכנס יחד לקומזיץ מרגש, את כל ילדי המקהלה מהעבר ומההווה. היו שם ילדים ובחורים מגיל שמונה ועד גיל תשע עשרה, לכולם זכרונות חיוביים ומרגשים מהמקהלה.

האלבום החדש של מקהלת שירה חדשה "ערבים זה לזה", נמכר זה חודשים מספר באלפי עותקים. אם אין לכם אותו עדין – זה הזמן לרוץ לחנויות המוזיקה הנבחרות, לקנות את האלבום ולהאזין לשירים המעולים שבו.

האם זה מחמיא לך שמשווים אתכם לפרחי מיאמי או שהיית מעדיף שיבחנו אתכם כמקהלה בפני עצמה ולא בהשוואה למישהו אחר?

"תראו, אני מאוד שמח שמשווים אותי לפרחי מיאמי. רק שיש בזה צד פחות חיובי, מפני שכל מקהלה צריכה שיהיה לה את הסאונד שלה, ואני אכן חושב שלפרחי מיאמי ולנו יש סאונד שונה. אז כן, זו מחמאה אבל המחמאה הכי גדולה היא שיאמרו 'וואהו! אתם נשמעים טובים כמו מיאמי, ואפילו יש לכם סאונד ייחודי משל עצמכם'."

נעבור לסקירה קצרה על השירים באלבום:
האלבום פותח בשיר "שיר חדשה". שם השיר כשמה של המקהלה, שיר מעניין העוסק בשבח ושירה להקב"ה. מיד אחריו השיר "ערבים זה לזה" – שיר הנושא של האלבום המדבר על אחדות עם ישראל, מצרך נדיר בימים אלו. ואכן, בשיר אנו שומעים את הילדים שרים בשלוש שפות: עברית, אנגלית ואידיש.
"ירושלים" הוא השיר השלישי באלבום. השיר שמיאן לעזוב את המקומות הראשונים במצעדי המוזיקה החסידית, שיר שיצא עוד לפני צאת האלבום כקליפ לצפייה, קליפ המצורף לאלבום כבונוס.
"אל תסתכל בקנקן", הוא השיר הבא. קצבי, צעיר ומרענן. אם מדברים על שירה חדשה, זה הזמן להזכיר את הקנקן – העטיפה המושקעת, אשר מומלץ להסתכל עליה וגם כמובן על מה שיש באלבום עצמו.
השיר החמישי, Silent Scream (זעקה אילמת). לראשונה שיר באנגלית באלבום של "שירה חדשה". משתתפים בשיר נחמן סלצר, והסולן משה בל – סולן עם קול מדהים שמצליח לבטא היטב את הזעקה והתפילה בשיר. בשונה משאר האלבום שעובד על ידי ג'ף הורוביץ, שיר זה עובד דווקא על ידי לייב יעקב ריגלר – מי שעיבד את "מאמא רחל" ואת "שמע ישראל" של יעקב שוואקי. משה בל, הסולן ששר בהרבה מאוד מהשירים באלבום, הוציא אלבום משל עצמו, ביחד עם אחיו, שמעון. האלבום נקרא "שבת אחים", בהפקתו של ארי גולדווג.

סולן נוסף, אותו תוכלו לשמוע רבות באלבום, הוא שמחה לוונשטיין, ילד הפלא שהופיע בכל רחבי הארץ והעולם לצד גדולי המוזיקה החסידית, גם הוא במקור סולן במקהלת "שירה חדשה".
"אברהם יגל", "והאר עינינו", "ישמחו", מהרה", "איה", "רש"י אומר" – את כל אלו ועוד תוכלו לשמוע ולהתרשם באלבום החדש של "שירה חדשה".

באלבום ישנן שלוש עשרה רצועות, כאשר אחת מהן הינה מחרוזת שירי 'דביקות' – שירים נוסטלגיים שהולחנו על ידי אייבי רוטנברג ומבוצעים כעת בשנית על ידי מקהלת שירה חדשה. "אלו שירים מדהימים", אומר נחמן "כולם אוהבים לשמוע אותם במיוחד כשם מבוצעים על ידי ילדים. המחרוזת הזאת היא בעצם תוספת מיוחדת לאנשים שאוהבים אותנו ואוהבים גם את 'דביקות'. באלבום הבא בעז"ה, אני מתכנן לעשות מחרוזת נוספת, אבל מלחנים של מלחין אחר. ששש! זה סוד!".
אוקי. לא אנחנו גילינו לכם, נכון?

השיר המסיים את האלבום, שיר נוגע ללב – "יזכרם", נכתב לזכרם של הקדושים אשר נרצחו בדם קר, על ידי מרצח חסר לב, בישיבת מרכז הרב בירושלים. וכך כותב נחמן סלצר בעטיפת האלבום: "האלבום היה כמעט מוכן כשהעולם היהודי הוכה בפיגוע המזעזע בישיבת מרכז הרב. בבוקר שאחרי הפיגוע, הייתי עסוק בהכנות לשבת, כשפתאום התגברה בי המחשבה על מה שקרה בלילה הקודם. דמעות עלו בעיני ואז הלחנתי את השיר הזה. המשמעות של השיר נראתה על פני הילדים כשהם שרו אותו. השיר נגע בליבנו עד מאוד ואנו מקווים שיגע גם בליבכם. והלוואי ששיר זה יהיה לזכותם של הנשמות הקדושות שנרצחו על קידוש ה'."

הופעות.
"שירה חדשה" היא המקהלה המופיעה ביותר בארץ בתקופה האחרונה. בחג הסוכות האחרון היו להם כמה וכמה הופעות בכל רחבי הארץ. אפשר לומר שאת ארץ ישראל הם כבר "חרשו".

מה לגבי הופעות בחו"ל? האם לא הגיע הזמן?
"מקהלת "שירה חדשה" מורכבת מילדים הבאים מבתים איכותיים ולומדים ב"חיידרים" חשובים מאוד בציבור החרדי. זה לא לענין להוציא אותם מהלימודים לצורך טיולים ברחבי העולם. זאת למרות שדובר רבות בענין ההופעות בחו"ל".
ונחמן מוסיף סיפור פיקנטי בענין: "יום אחד נסעתי באוטובוס לכיוון הר נוף כשלפתע הטלפון שלי מצלצל. על הצג נראה מספר בין-לאומי, ואני לתומי חשבתי שמסתמא זה יוחי בריסקמן. עניתי לטלפון ואני שומע קול אומר לי: 'שלום עליכם נחמן, מדבר אברהם פריד, יש לך רגע בשבילי?', ואני חשבתי בליבי "בשבילך, הזמר הנחשב ביותר בעני במוזיקה החסידית, יש לי את כל הזמן שבעולם…". בקושי התאפקתי מלשים יד על הפומית ולצעוק לכל יושבי האוטובוס "הלו? אתם יודעים מי נמצא מעברו השני של הקו???"
בכל מקרה, הוא התקשר לגבי הופעה שהוא רצה לעשות יחד איתנו בהולנד. אז כן, יש דיבורים על הופעות בחו"ל, נראה מה ייצא מזה…"

ונסיים בשאלת המליון דולר: אילו היה לך מליון דולר להשקיע בהקפה מוזיקלית כל שהיא – מה היית עושה בהם?
"אולי אלבום משותף עם אברהם פריד ואייבי רוטנברג, עם קליפים מיוחדים לכמה מהשירים. ואחר כך סבב הופעות שיוקדשו רק לאלבום ולקליפים שבו. מי יודע? אולי ביום מן הימים…"

10 דברים שלא ידעתם של מקהלת "שירה חדשה":
1. בהרכב הנוכחי של המקהלה יש את מספר הילדים הגבוה ביותר אי פעם, למעלה משלושים ילדים.
2. נחמן סלצר, מייסד ומנצח המקהלה, מגיע ממשפחה ברסלבית, ומעבר להיותו מוזיקאי מוצלח הוא גם סופר מוכשר שהוציא לאור כמה וכמה ספרים באנגלית. ממש לאחרונה יצא לאור ספרו החדש "The network".
3. יעקב שוואקי כ"כ התרשם מהמקהלה כשהוא ראה אותה בחתונה שעשה מוטי זיסר ואז הוא ביקש ממני שהמקהלה תשיר באלבום שלו "לשם שמים". האמת היא שגם יוסי גרין רצה ששירה חדשה תשיר באלבום שלו, אבל הוא מעולם לא חזר אלי בענין…
4. ההופעה הראשונה של שירה חדשה הייתה בסיום הש"ס, אז שרו את השיר "ויבטחו" לקהל שהיה ברובו אמריקאי.
5. ילדי המקהלה אוהבים את "פרחי בני הישיבות" יותר מאשר את "פרחי מיאמי".
6. שירה חדשה משתתפת באירועים בסופי שבוע ללא מוזיקה. הם גם מלווים חזנים בתפילתם ושרים ללא מוזיקה במהלך סעודות השבת להנאתם של האורחים.
7. שירה חדשה שרה בהופעות עם רוב רובם של גדולי הזמר החסידי, למעט כל מה שקשור לאלי גרסטנר ולישי לפידות.
8. שירה חדשה מופיעה הרבה מאוד בחתונות. קידוש השם גדול נעשה כשהילדים שוהים במלונות שונים ומקבלים מחמאות מהצוות החילוני.
9. הקליפ לשיר "הבוטחים בה'" גרר הדים רבים מכל רחבי העולם: מחרדים, חילוניים ואפילו מהרבה הרבה גויים.
10. רוב הילדים במקהלה לא חולמים להיות זמרים כשיגדלו, הם חולמים לעבוד במכבי אש (סתם בצחוק….)