- חסידיניוז - https://www.chasidinews.com -

יידל וורדיגר | לב אחד – ראיון נרחב ובלעדי לחסידיניוז

הוא ויתר על הופעה גדולה בשביל לרוץ ולקבל ברכה מהרב חיים קנייבסקי שליט"א – עכשיו שיצא אלבומו החמישי במספר, נפתח יידל ומספר על קריירה מוזיקלית שהחלה במקרה – על הדיל המשתלם עם אברהם פריד – קצת על אבא והרבה על יידל ובעיקר על מוזיקה.

אריאל קיי וקובי רוטנברג / חסידיניוז

הברזת לצופים בבאר שבע שלשום, מה קרה?
אני מתנצל על כך, אבל מה לעשות הייתה לי הזדמנות חד פעמית להיכנס לרב חיים קנייבסקי שליט"א ולקבל ברכה ועצה טובה ולא יכולתי לוותר על הזדמנות שכזו.

נו.. ומה היה שם?
הוא שאל אותי אם אני חזן, אז אמרתי שכן (מחייך). מה לעשות, לא יכולתי להסביר לו את ההבדל בין זמר לחזן. היה מאד מרשים והייתה לי בעקבות כך תחושה עילאית ושמחה בלב על כך שניצלתי את ההזדמנות הזאת לקבל ברכה.

אוקיי, בא נתחיל מההתחלה. גדלת בבית מוזיקלי, אבא מרדכי והסבא ר' דוד ורדיגר, בוודאי הושפעת מהם הרבה?
תראה אני גדלתי בבית מוזיקלי אבל, אני אישית לא הייתי בכלל בכיוון של מוזיקה, או זמר, עסקתי בדברים אחרים לגמרי. אחרי החתונה, החלטתי לנסות את מזלי ולהקליט אלבום, אז אבא שלי ומונה נכנסו לאולפן ולא יצאו במשך שבוע ימים וכך יצא האלבום הראשון שלי Togethe. אני לא הבנתי בזה בכלל, אבל מספיק לנעול את אבא שלי ומונה באולפן לשבוע ויש לנו כבר אלבום שלם שנהיה להיט גדול.

הדיסק הזה היה להיט גדול, בכל מקום שרו וזמזמו אותו, מה היה כל כך מיוחד בו לדעתך?

אני זוכר שאנשים אמרו לי כל הזמן "זה משהו חדש!" הסיבה לדעתי היא בכך שזו הייתה הפעם הראשונה שהחבר'ה שמנגנים כיום בכל ההקלטות כמו אבי סינגולדה (גיטרות), רן ורד (תופים), ירון גוטפריד (פסנתר), אריה וולניץ (בס) וכל שאר הנגנים כאן בארץ נכנסו לעניינים, וזה הביא משהו שונה וחדש למוזיקה. פתאום היו יותר גיטרות ויותר קצב טוב ומשובח וכנראה שאנשים נהנו מהרעיון.

גם הסאונד שלו מאוד מושקע ומיוחד, זה ג"כ היה חידוש מרענן
הסאונד של האלבום זה סיפור שלם בפני עצמו. בחור מסוים שהכרתי בארה"ב שיש לו חברת אולפנים מאוד גדולה בניו יורק, נתן לנו את האולפן בחינם והיינו צריכים רק לשלם לטכנאי. היום גם אם אני ישלם לו הרבה כסף לשעה, אני לא אוכל להקליט אצלו. אין ספק שאפילו ברמת הסאונד המשובח שהגענו אליו היום, האולפן הזה בנוי כל כך טוב שפשוט מפיקים בו סאונד מושלם שלא ניתן לחיקוי.

ואז הגיע הדיסק השני "לעשות רצון אביך" אותו כבר הפקת דיי לבד
הדיסק השני כבר היה סיפור אחר לגמרי. אבא שלי כאילו עזב לי את היד ואמר לי "יידל הגיע הזמן שתלך לבד, תעשה דיסק מלא שיהיה כולו שלך". כמובן שהמטרה הייתה בשביל שאני אלמד לעשות את הדברים הנכונים. הפקתי את כולו לבד וממש ישבתי על בחירת השירים ועל העיבודים, אבל במיקסים היה איתי גם חברי הטוב יוסי טיברג שעזר לי לבצע פיניש מושלם ושייע מנדלוביץ' שמאוד עזר ועדיין מאד עוזר לי בשירה ובסטייל של ההגשה. בכלל, יוסי ושייע הם שניים שמלווים אותי בכל הפקה ועל זה אני חייב להם המון תודה.

אין ספק שהפריצה הגדולה הייתה באלבום השלישי שלך "שירו למלך" שהקפיץ אותך לקדמת הבמה כזמר וכמפיק עם טעם אחר… ידעת קודם שכך זה יהיה?
כמו שאמרתם, אין ספק שזו הייתה הפריצה הגדולה שלי. את השיר "שירו למלך" מלווה סיפור מיוחד. ידידיה מאיר (אמרגנו של המלחין הרב הלל פלאי) הגיע אלי כששהיתי במלון בירושלים, ואמר לי תשמע יש לי פה הקלטה של כמה שירים שאולי יעניינו אותך. לא הכרתי אותו, אבל שמעתי את "שירו למלך" ואחרי פעם אחת אמרתי לו "לקחתי". אז הוא אומר לי, תראה השיר הזה קצת בעייתי.. פריד גם רוצה אותו… בסופו של סיפור, פריד ויתר לי ולקחתי את הלהיט הזה.

וואו! אז אתה בעצם חייב לפריד את הקריירה שלך?
(צוחק) נכון, אבל אחרי זמן מה גם אני וויתרתי על השיר "עלה קטן" של ישי לפידות לטובת פריד. הייתי בדיוק בסוף המיקסים של "יידל 4" וכבר היה לי את השיר "הנשמה" של אפרים רוזנבלום, שמבחינתי מילא לי משבצת של שיר נשמה שכתוב בעברית, אז אמרתי לישי אל תחכה עם השיר הזה עוד חמש שנים לדיסק הבא שלי, תן אותו לפריד זה מאוד מתאים לו. וכך נסגר לו המעגל.

כל דיסק שאתה נוגע בו מצליח, כולל אלבומים של אבא שלך שאתה משתתף בהפקה שלהם, יש בך איזשהו קסם מסוים, מה אתה עושה שאחרים לא יודעים לעשות?
תראה זה הכל סייעתא דשמיא. אבא שלי כל מה שהוא מוציא בזמן האחרון, הוא נותן לי להפיק ונעזר בי בבחירת שירים. לדוגמא "מאמינים בני מאמינים" ששם בחרתי שירים והפקתי את הדיסק. יחד עם כל זה, אבא שלי הוא הגדול מביננו והוא מבין ומנוסה יותר בבחירת השירים ואם למשל הוא החליט פתאום שהוא רוצה שיר מסוים, אז הוא לוקח, ולא שואל אותי. אני מחשיב את עצמי כאמן שרק רוצה לבצע את מה שהוא מרגיש והקב"ה נותן לי כנראה את ההשראה הנכונה לבצע את מה שאנשים אוהבים לשמוע.

אגב ב"מאמינים" הייתה הפריצה של האיש הסאונד והגיטרה אלי לישינסקי, שהביא את הסולו גיטרה הכל כך מיוחד בשיר "מי האיש" וכיום הוא אחראי על רוב המיקסים בז'אנר החסידי
את "מי האיש" הקלטנו כאן בארץ, ויוסי טיברג שמכיר את אלי לישינסקי כבר הרבה שנים, אמר שכדאי לתת לאלי לבצע את המיקס מחדש. אז נתנו לו את השיר, והוא שינה אותו קצת והעלה על זה את הגיטרות שלו וזה מה שיצא. אין ספק, שמדובר באיש מוכשר. אני חיכיתי כמעט חמישה חודשים בשביל לעשות את המיקס של "לב אחד" אצלו, זה כמובן עיכב את הוצאת הדיסק. אין מה לעשות היום אלי לישינסקי הוא הכוכב האחד והיחיד בסאונד.

בוא נגיע באמת לדיסק האחרון. שמענו את הדיסק במשך שבוע והוא שונה. הוא מתוחכם, אולי הוא בוגר יותר, אתה מרגיש שזה כבר ממש מי שאתה ומה שאתה היית רוצה להשמיע?
כן. פשוט כן. אני מרגיש מאד שלם עם האלבום הזה, השקעתי בו 5 שנים של עבודה ומאמץ נפשי וכספי גדול מאד, כך שזה בהחלט מגשים את מה שאני מעוניין להשמיע למאזינים.
תראה אני תמיד מחפש את השונה, שיהיה מיוחד, לא אותו דבר כמו כולם, להזכירך אני גם הראשון שלקח כמה מעבדים לדיסק אחד. ב"יידל 4" עבדתי עם מונה, לאופר ולאם, ומאז הרבה זמרים עושים את זה.

יעקב שוואקי לדוגמא, מוציא את אותו הקונספט כבר 4 פעמים ובכל זאת אנשים קונים את אותו סגנון כל הזמן, אז זה כן אפשרי?
אולי יש לו קול יותר טוב, מפרגן יידל, אבל אני עושה את זה בשביל הכיף שלי, בשביל האומנות שלי, אני רוצה לעניין, לשנות, לא לעשות אותו דבר כל הזמן ואני חושב שזה מה שאנשים אוהבים באלבומים שלי.

שמעתי את הדיסק כבר כמה פעמים, ואני חושב שאי אפשר ללמוד אותו בפעם אחת צריך לשמוע אותו כמה פעמים בשביל לאהוב אותו
דיסק ששומעים אותו ורק אחרי כמה פעמים אוהבים אותו, זה סימן שהוא דיסק גדול. בכל יום אני פוגש אנשים ברחוב, גם כאן בארץ וגם בחו"ל, וכל אחד אומר לי שהוא אוהב שיר אחר. אחד אהב את "אילן" (ר' עקיבא המניק) ואילו השני את "אהלל" (מונה) והשלישי בכלל מעדיף את "מקימי" (אלי לאופר ויידל). זה סימן שכל אחד אהב משהו אחר בדיסק וכיוונתי ליותר אנשים שאוהבים את הדיסק. וזו מבחינתי ההצלחה הגדולה של האלבום.

מה אתה חושב יכנס מהדיסק הזה לחתונות ולישיבות, שלמעשה זה המדד הטוב ביותר לבדוק את הצלחת הדיסק?
בדיסק הקודם כשהוא יצא, אמר לי ישי לפידות, שלדעת כולם הוא מייבין גדול מאוד במוזיקה, תשמע יידל יש לך דיסק מצוין אבל אין בו להיטים לחתונות… והנה עד היום 5 שנים אחרי עדיין בכל חתונה שרים את "לכבוד החתן" ואת "אגהוייבן זמן" או גם את "אם תחנה". צריך לקחת את הזמן ולראות, אני יכול להגיד לך שיש פה כמה שירים שיכולים להיכנס מאוד חזק כמו "אהלל אמלל" "מקימי" ועוד

הדיסק הזה הוא לא מיינסטרים כמו כולם, לקחת את אהרן רזאל ועשית כל מיני דברים שהם לא סטנדרט ומאוד מחדשים, מאיפה זה הגיע אליך?
אהרון רזאל עושה מוזיקה אלטרנטיבית, אבל כמו שהכרתי את אהרון, יש בו איזה רגש חסידי עמוק וגם אם הוא יעשה משהו חסידי אז יהיה בזה גם קצת אלטרנטיבי. אני משתדל לשמור שזה יהיה על הגבול באמצע, בכלל אני משוגע על אהרון על האישיות שלו ועל הכישרון שלו.

רזאל גם שר איתך ועם אבא שלך בדיסק הזה בשיר הנושא "לב אחד"
אני חושב שאהרן זמר גדול, כי זמר גדול לא נמדד בקול, אלא ברגש ובהגשה שלו שהיא מיוחדת. אהרון רזאל הוא בדיוק כזה, יש בו מתיקות ונשמה עמוקה שהופכות אותו לזמר ומגיש ענק. יהיו עוד הפתעות בדיסק הבא של אבא שלי עם אהרון רזאל. משתתפים בו גם מונה רוזנבלום ואלי לאופר ועוד. את ההקלטות של המוזיקה כבר עשינו, נשאר לנו להקליט מקהלות ושירה, ובע"ה נשמע דברים מעניינים מאוד.

כל השירים שאלי לאופר הלחין בדיסק כתוב שגם אתה הלחנת, אתה מלחין?
אני לא מלחין לבד. אני יושב עם אלי והוא כביכול הנהג ואני רק מנווט אותו ואומר לו לפנות ימינה או שמאלה. אלי לאופר הוא חבר מאד טוב שלי וכיף לי לשבת איתו על לחנים ושירים וגם סתם כך אלי הוא בן אדם מקסים.

ליפא שמלצער הכניס את מושג הגימיקים לקידום המכירות. אתה עשית עטיפה מושקעת וגימיקית וקליפ אנימציה מיוחד שהסתובב ברשת, זה באמת עושה קידום מכירות לאלבום?
היום אנשים כבר לא רואים את הפרסומות בעיתונים הם צריכים משהו מיוחד שיהיה להם ביד, דיסק עם עטיפה מיוחדת ומושקעת שזה יתפוס את העין בחנות, ויראו שזה דיסק מושקע ששווה לקנות, ובכלל זה גם מוריד את כמות הצריבות וגורם לאנשים להרוויח עוד משהו מושקע ויפה ברכישת האלבום.

בכל האלבום החדש לא מצאנו שיר אחד של הרב הלל פלאי, מה קרה נגמרו השירים?
ממש לא! אין מישהו כמעט שלא שמעתי את כל השירים שלו לפני האלבום הזה, מה שנכנס לאלבום בסופו של דבר זה פשוט מה שחשבתי שהכי טוב כרגע. הייתי לוקח גם 10 שירים מאותו מלחין, אם הייתי אוהב את כל השירים שלו אחד אחד.

מה השורה שלך לסיכום.. יידל וורדיגר הוא הבן של או יידל וורדיגר כבר בפני עצמו?
ואוו זו שאלה טובה.. אני תמיד הבן של אבא שלי וכל ההתחלה בזכותו, אני קיבלתי מתנה ויש לי ב"ה טעם טוב לעשות שמח לעם ישראל ואני רוצה להשתמש בזה, אז אני חושב שזה כבר יידל לבד.

לסיכום, למה לקנות את "לב אחד"?
אני לא בן אדם גאוותן אבל עבדתי הרבה מאוד על הדיסק הזה ואני חושב שזה דיסק מוצלח מאוד, שכל מי שנהנה ממוזיקה חסידית יאהב אותו…

יידל וורדיגר בקריאה נרגשת – לצרוב זה לגנוב!!!