הנשמה לך - קונצרט סיום העונה בהיכל התרבות - חסידיניוז

הנשמה לך – קונצרט סיום העונה בהיכל התרבות

מאת: יהונתן פולק | כ״ד בסיון ה׳תשע״ד (22/06/14) 9:27 | חזנות | הדפס הדפס

הנשמה לך - צילום: יעקב פלרבאום

ביום שלישי, י"ב בסיוון, נערך בהיכל התרבות בתל אביב, קונצרט החזנות המסיים את סדרת הקונצרטים של "יובל" לשנה זו. הפעם, לראשונה עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית ועם מקהלת החזנים "יובל" והמנצח ד"ר מרדכי סובול הופיע החזן יעקב יוסף שטארק מניו-יורק. החזן שטארק הגיע במיוחד לערב זה, כדי לחסות בצילו של הקונצרט המיוחד "הנשמה לך", מיטב היצירות לתפילת הסליחות שבסדרת "יובל". שטארק ביצע בקולו המיוחד שתי יצירות: את 'הטה אלוקיי' של החזן ישראל שור, והיצירה המפורסמת מהסליחות, "עננו", של מנדל קוטלוביץ ומשה קוסביצקי. הקהל קיבל אותו בחיבוק גדול ועמד על רגליו והריע לו ממושכות.

החזן סול זים הוותיק ובעל הניסיון הגדול, הפתיע גם הוא בשתי יצירות: האחת "לכו נרננה" של משפחת מלבסקי, והיצירה השנייה הייתה מפרי עטו, על מילות התפילה "מתרצה ברחמים". אפשר היה לראות את עיניהם הדומעות מהתרגשות של הקהל כאשר ב"לכו נרננה" הצטרף ילד הפלא עילי אבידני. קול הסופרן שלו שנשמע גם בדואט וגם בקטע הסולו ביצירה הזו, סחף את הקהל לפרץ התרגשות. היה זה דואט בלתי נשכח וביצוע שהיה יותר מושלם ממושלם! היצירה השנייה שביצע סול זים בוצעה עם הרבה נשמה ותוכן, הקהל ישב בשקיקה והאזין ליצירה ובסיומה קם על רגליו והריע ממושכות לאמן הגדול הזה.

אם לא להמשיך ע"פ סדר המופע, אני יכול לומר כי החזנים כולם היו במיטבם. עזי שוורץ עם היצירה "רחמנא דעני" שחיבר החזן שלמה רביץ (מורו של סובול) ומרדכי סובול הוסיף לה חלק חזני כשהיה בגיל 10. מהלך חזני שמזכיר ב"קריצה" את עננו של קוסביצקי. עזי שוורץ "טיפל" ביצירה במקצועיות ובלב מלא רגש והקהל נשא אותו על כפים. החזן חיים אדלר קיבל לידיו את היצירה של יעקב רפפורט [שפרסם מרדכי הרשמן] "שמע קולנו. שמענו חזן שפיו וליבו חד הם. אל תשליכנו מלפניך ולעת זקנה עשה משהו לקהל באולם כולם שרו חרישית איתו [שכן כולם מכירים את היצירה] ונדמה היה שהיכל התרבות הוא בית כנסת ענק ומלא משתתפים.

בסיום חלקו הראשון של המופע, ביצעו כל חמשת החזנים את השיר הלקוח מתוך הסליחות, מכניסי רחמים, בלחנו הנודע והמרטיט של ר' חיים בנט ובעיבודו הנפלא של אופיר סובול. בפתח החצי השני קיבל עילי אבידני במה נוספת בקונצרט, וביצע את "ימלא פי" [אל תשליכני] של אביהו מדינה. "הילד הקטן הזה הוא לא ילד", אמר השכן שישב לידי, זה איש קטן ואמן גדול. תראה את התנועות, תראה את האלתורים הקטנים בלחן, פשוט לא נתפס זמר, אמן איש בתוך גוף של ילד בן 12.

הפתעה הייתה כאשר המנצח והמנהל המוסיקאלי הד"ר מרדכי סובול ניגש למיקרופון והציג את החצוצרן של התזמורת הפילהרמונית רמי אורן. הוא הקדים בסיפור של הבעש"ט על הילד הקטן הרועה, שידע רק לשרוק במשרוקיתו ובזה קרע את הרקיע והגיע לכסא הכבוד. החצוצרן והתזמורת והמקהלה ביצעו את "הקדיש החסידי" של גוטליב והיכל התרבות נעמד על רגליו בהתפעלות, בהתרגשות ובתודה לקטע הזה.

החוויה המשיכה עם היצירה המפורסמת ביותר הלקוחה מתפילת הסליחות, "רצה עתירתם", על פי לחנו של מלך החזנים יוסל'ה רוזנבלט בביצוע של החזן עזי שוורץ ובדואט עם עילי אבידני. החזן קולין שחט ביצע בקולו המיוחד בחצי הראשון את "שומר ישראל" של יוסל'ה רוזנבלט, ובחצי השני את "מרן די בשמיא" של החזן זבולון קוורטין.

כמסורת הקונצרטים של יובל בשנים האחרונות, הסתיים גם הקונצרט הזה בביצוע של כל החזנים שהופיעו במהלך הערב, את לחנו של האדמו"ר ממודז'יץ למילים "טוב להודות". יושבי האולם, שהיה מלא מפה לפה, הביעו את הנאתם והתפעלותם מהקונצרט המיוחד הזה ומכל הסדרה השנה. "קונצרט אחד טוב מן השני", אמרה גברת אחת לבעלה בדרך לחנייה, וכל הקהל דרוך בצפייה לקראת הסדרה הבאה והקונצרט הבא של "יובל".

צילומים: יעקב פלרבאום

הילד עילי אבידני בקונצרט חזנות שר אל תשליכני לחן אביהו מדינה

הקדיש החסידי מבצע רמי אורן נגן החצוצרה הראשי של התזמורת הפילהרמונית

החזן יעקב יוסף שטארק שר 'אלוקי נצור'

החזן עזי שוורץ שר רחמנא דעני לחן רביץ/סובול

דירוג כתבה: כוכב אחדשני כוכביםשלושה כוכביםארבעה כוכביםחמישה כוכבים ממוצע: 5.00
Loading...

תגיות: , , , , ,


השאר תגובה

תוכן תגובה