- חסידיניוז - https://www.chasidinews.com -

פרוייקט מיוחד: "ראשון ואחרון" – גל עד מוסיקלי לחזן שלמה רייס ז"ל

שלמה רייס- ראשון ואחרון

את האלבום "ראשון ואחרון", הפיק עודד רייס כגל-עד מוסיקלי לזכר אביו, החזן שלמה רייס ז"ל.

החזן שלמה רייס נולד ב-1928 בפולין. זמן קצר לאחר הולדתו עברה המשפחה לוינה. כבר בגיל 6 התגלה כשרונו המיוחד והוא נבחר להיות סולן מקהלת בית הכנסת. הייתה זאת תקופת זעזועים באירופה ושלמה הקטן הופרד ממשפחתו ועבר טלטלות רבות עד שעלה ארצה בגיל 11. זמן קצר לאחר מכן החל להופיע בתחרויות ובקונצרטים של חזנות, כבש את הקהל וזכה לכינוי "ילד פלא". הוא טופח על ידי גדולי המורים והחזנים, אך את הקריירה המקצועית שלו עשה בחו"ל.

רייס היה החזן הראשי של גרמניה בין השנים 1995 – 1959 ועשה רבות להחזרת עטרה ליושנה, בחיזוק הקשר למקורות בקהילות הפגועות ברחבי גרמניה של אחרי מלחמת העולם השניה. הוא שמש כחזן הראשי של קהילת מינכן בשנים 1959 – 1964, החזן הראשי של קהילת דיסלדורף בשנים 1964 – 1967 והחזן הראשי של קהילת פרנקפורט בשנים 1967 – 1995 עד צאתו לגמלאות.

החזן רייס נחשב לאישיות ציבורית בעלת מעמד וחשיבות בגרמניה והיה ידוע ומוכר ברחבי אירופה כולה. בשלוש הקהילות בהן שמש כחזן זכה לחנוך בתי כנסת חדשים. הוא הופיע רבות באירועים ציבוריים של הקהילות היהודיות בגרמניה. הייתה לו תכנית ברדיו בוואריה ששודרה מדי יום ששי. והיה החזן היחיד – עד עצם היום הזה – אשר הופיע בתכנית הדגל של תחנת הטלוויזיה ZDF, בהצלחה רבה. החזן רייס הופיע בתכנית עם שירים כמו – "מעל פסגת הר הצופים" ו"ירושלים של זהב" וזכה לתשואות רמות ולהכרה בכל רחבי אירופה. לפני שלש וחצי שנים נהרג החזן שלמה רייס בתאונת דרכים טראגית בעת ביקור בישראל. מאז הקדיש עודד, בנו, את מיטב זמנו ומרצו להקמת גל-עד מוסיקלי לזכרו.

שלמה רייס 2איסוף החומר היה כרוך במאמצים רבים שכן, רייס גדל וחונך על ברכי האסכולה הרואה בהקלטות של יצירות ליטורגיות – חילול הקודש. ההקלטות הנדירות שנמצאו – אשר המאסטרים שלהן אבדו מזמן – "נוקו" ושודרגו בהוספת תזמורת ומקהלה. להרחבת היריעה, צורפו לפרויקט גם אמנים ידועי שם מהמובילים בעולם היהודי כמו – דודו פישר, החזן יעקב מוצן, החזן ישראל רנד, זמר הנשמה מומי לוי והקריין הנודע עמיקם גורביץ'.

באלבום "ראשון ואחרון", המוקדש ליצירות חזנות, מגוון רחב של קטעים הפונים לקשת רחבה של מאזינים – יצירות מן המקורות, קטעי תפילה, פיוטים, שיר ביידיש ושיר מקורי וחדש. השיר הוא – "קומי אורי", למילותיה של חמוטל בן-זאב וללחנו ועיבודו של המנהל המוסיקלי של הפרויקט אריה ברקוביץ', זוכה פרס "נוצת הזהב" (של אקו"ם) . זהו דואט המורכב מקטע חזנות מ"לכה דודי" של קבלת שבת המושמע בפזמון, בקול הבריטון החם של החזן רייס הקורא: "התעוררי, התעוררי…" בהקלטה משנת 1959 המשתלב באיכויותיו הקוליות המיוחדות של זמר הנשמה מומי לוי, בהקלטה מ – 2009. השזירה של ישן וחדש, מסורתי ועכשווי – מגשרת על פני דורות של שירה ויצירה ומביאה קומפוזיציה של שירת עולם ייחודית.

האלבום כולל 2 תקליטורים, די.וי.די. וחוברת הסבר (בעברית ובאנגלית – לפי קהל היעד). בדי.וי.די. שובצו 2 קטעים מהופעותיו של החזן רייס בטלוויזיה הגרמנית, המצליחים להמחיש את דמותו ולהעביר גם קורטוב מאישיותו הכריזמטית, השיר "קומי אורי", אשר בגרסתו הויזואלית מעניק העצמת יתר לדואט הייחודי, ו"מאחורי הקלעים" – תיעוד העבודה על הפרויקט וראיונות עם חלק מהמשתתפים בו.

את האלבום מפיצה לחנויות חברת גל-פז.

לחצו PLAY להאזנה לקטע 'כי לקח טוב' מתוך הפרוייקט
[audio:https://www.chasidinews.com/audio/S.Reiss-KiLekachTov.mp3]