- חסידיניוז - https://www.chasidinews.com -

עמרם אדר ויוסי בייליס: "מה נעשה?"

"ישבנו אצלי בבית ודיברנו על רעיון לכתוב שיר לעילוי נשמת ר' חיים, רצינו לעשות משהו מיוחד" מספר עמרם אדר. "ליוסי היה רעיון והוא החל לנגן את 'מתרצה ברחמים' עם טקסט מעורר מחשבה 'ואנחנו לא נדע מה נעשה'. אנחנו באמת לא יודעים מה לעשות אחרי שאיבדנו את ר' חיים ואנחנו עם עיינים למעלה, לקב"ה שיגאלנו". 

"אצלי", אומר יוסי בייליס, "הלחן נובע מהמילים, כשמילים חודרות לי ללב אזי המנגינה צצה מתוך הנשמה. אני שר לעצמי את השיר כמה פעמים, וזה סוג של תפילה שיש לי ביני לבין בורא עולם, כך אני מתקשר ברוחניות שבתוכי. הלחן והשירה זו השפה שלי, התפילה שלי. הקב"ה מתרצה ברחמים ומתפייס בתחנונים, לכן אנחנו מבקשים שיתרצה ויתפייס כי 'אין עוזר'. אנחנו בגלות קשה וארוכה ולא יודעים מה נעשה, 'ולכן עליך עינינו'. ההרגשה שאנחנו צפים על פני המים. כשגדול הדור ר' חיים קנייבסקי זכר צדיק לברכה, היה בתוכנו, חיינו, ועכשיו אנחנו מרגישים  דור עני 'כי אין עוזר'.." 

"אנחנו רוצים לעורר את העניין של 'ואנחנו לא נדע מה נעשה'. אנחנו בימי אלול חודש הרחמים והסליחות, חודש שכל אדם יכול לבקש את כל מה שהוא רוצה, רק לבקש 'עליך עינינו'. זה כח האמונה וזה כח חודש אלול". אומר עמרם. 

את השיר מלווה קליפ מרגש במיוחד, שיצר האומן מתי שריקי. "מתי עשה עבודה מדהימה", מסכם עמרם, "יחד עם יוסי, הם עבדו עליו הרבה זמן. רצינו לקחת תמונות שנוגעות לר' חיים במשך כל תקופות חייו וכשאדם יצפה בקליפ יוכל להרהר, להבין ולהתחבר לר' חיים דרך התמונות, השירה וגם דרך הציור. אני חושב שהשילוב המדהים הזה, מייצר פה רגע אחד שאותו אפשר לנצור, לחשוב ולהתעסק במורשת של ר' חיים, להתחבר אליו ואולי מעט ללמוד ממנו ולהיות חלק ממנו".

יצירת הקליפ המאויר הייתה במחשבה תחילה, אומר יוסי, "רצינו לשמור על האותנטיות של ההגשה והתמונות של ר' חיים קנייבסקי, עם צנעה וכבוד. זה נשמע פשוט, אבל פשוט זה הכי קשה".  

החיבור של יוסי לשיר מאד אישי, הוא גדל ברחוב רשב"ם מול הסטייפלר זיע"א, אביו היה מקורב מאד לסטייפלר. "באחת התמונות המשולבות בקליפ, יש תמונה של ר' חיים בגיל 40 בערך, באירוסין של אבי. הייתי אצל ר' חיים כמו בן משפחה בזכות אבא שלי ז"ל. לכן היה חשוב לי שגם אבא שלי יהיה חלק מהקליפ". "היתה לי את הזכות לשבת אצל ר' חיים", מגלה עמרם בהתרגשות. "רק לשבת ולהתבונן בו לומד תורה, באתי עם הילדים שלי. אתה רואה ילדים קטנים שמסתכלים עליו בהערצה ובחיבה. ילד רואה בסך הכל אדם מבוגר. וילד, מה שמעניין אותו זה לשחק ולהיות עם חברים. אבל ילד הוא אמת והוא מתחבר לאמת, ור' חיים היה כולו אמת. אני חושב שזה הדבר הגדול, החיבור בין שניהם".

עמרם אדר ויוסי בייליס מכירים כבר שנים, הם מתגוררים באותה עיר בפלורידה, וכל אחד היה עסוק במוזיקה שלו, "אף פעם לא יצא לנו לדבר על מוזיקה מקורית" אומר יוסי. במהלך הקורונה התבקשנו לעשות קומזיצים. בהתחלה שרנו שירי קומזיצים מוכרים ואז גם התחלתי לכתוב שירי קומזיץ. באחד הערבים אצל עמרם עם כמה חבר'ה מוזיקאים, שרתי שירים מקוריים שלי, ועמרם אמר 'חייבים לכתוב שיר על ר' חיים'. ועדיין, לבייליס יש הכרת הטוב: "חשוב לי להדגיש הכרת הטוב לעמרם. למחרת הפגישה, הוא כבר העביר את השיר לעיבוד, אין  אצלו חצי דרך, אני מאד שמח שהשיר שהיה כל כך הרבה זמן במגירה יוצא עם עמרם על ר' חיים, אני מתרגש ומצפה לראות איך הציבור מקבל אותו". 

לחצו PLAY להאזנה לשיר