- חסידיניוז - https://www.chasidinews.com -

בלעדי: "עשה עשה" • שלומי גרטנר בראיון מיוחד ל'חסידיניוז'

 

שלומי גרטנר

שלומי גרטנר, הפתיע לפני כשנתיים עם אלבום הבכורה "ניסים" –  מאז הספיק למצב את עצמו בשורה הראשונה של התעשייה המוסיקלית –  בימים אלה הוא משיק אלבום שני ומשובח לא פחות – "עשה עשה" – בראיון מיוחד ומקיף ל'חסידיניוז' הוא מספר על המקהלות של מונה רוזנבלום, על העבודה עם טי"ם הפקות, על ההופעות בארץ, על שיר היומולדת ועל הסיפורים שמגיעים אחרי השירים שאפילו אותנו הצליחו להפתיע.

יוסי אשרי – חסידיניוז

"עשה עשה" – אלבום חדש, ברכותיי..

תודה רבה. אלבום שני ומאוד מלהיב. לאלבום הראשון יש חשיבות, אבל באלבום השני רוצים כבר לנסות לעשות משהו שאתה מרגיש יותר שלם איתו, לא רק לשם הוצאת עוד אלבום אלא עם יותר תוכן פנימי. יש משהו מאוד מרגש באלבום הזה, וככל שאנשים יותר יאזינו אליו, הם יגלו כל פעם משהו חדש. צוות ההפקה של האלבום מורכב מאנשים טובים ומוכשרים, שעמלו קשה כדי להרכיב את האלבום, והשכר האמיתי על כל העבודה הקשה הוא בעצם האלבום הזה. אנשים מקשיבים לאלבום שוב ושוב ואומרים לי: "וואו, כל פעם אנחנו שומעים משהו חדש, ומתחילים לאהוב את השירים ומתחברים אליהם הרבה יותר". אז בתור אלבום שני, ב"ה אני יכול להגיד שאני מאוד גאה בו ושאני אוהב את השירים שבו. הראיון שלנו מתנהל בשפת האם של שלומי- אנגלית, ומכאן שלומי כמובן ממשיך עם הסלוגן שמלווה את האלבום  "Asay Say it loud, say it strong, say it proud… Say".

יש סיפור מיוחד מאחורי אחד השירים האלבום, משהו כמו מלכה'לה?

את השיר על מלכה'לה בכלל לא רציתי להכניס לאלבום הקודם, זה היה שיר מאוד אישי ורציתי לשמור אותו לעצמי, אבל יוסי גרין התעקש להכניס אותו אלבום וככה זה נשאר. לכל שיר באלבום החדש יש סיפור קטן מאחוריו, איך הוא הולחן, איך הגיעו אל המילים והחיבור בינהם. סיפור מיוחד על אחד השירים, אין לי, אבל זה מדהים  איך כל השירים התחברו לאלבום אחד. אני חושב שבאלבום הזה כל שיר, אולי אין לו סיפור כרגע, אבל יש לו פוטנציאל להיות סיפור. לדוגמא: אחרי שיוסי גרין סיים להלחין את השיר 'נשמת' הוא היה נפעם כולו ואמר: 'תודה ה' על המתנה המופלאה'. את הסיפורים אני בדרך כלל מקבל אחרי שהם יוצאים, איך הם משפיעים על כל אחד מהמאזינים. אני בטוח שנראה את ההשפעה ונשמע את הסיפורים.

עודנו מדברים על השפעת שיריו של גרטנר ועל הסיפורים, בהשגחה פרטית ממש, נכנסים למשרדי 'חסידיניוז' שני בחורי ישיבת אור ישראל בפ"ת, המוודאים כי אכן מדובר הזמר החסידי הנודע שלומי גרטנר ומבקשים לספר לו סיפור טרי מפורים האחרון: היינו ברעננה בפורים. שנה ראשונה שאנחנו מגיעים לשם בשביל לאסוף תרומות לישיבה. לקחנו סיכון די גדול היות ולא מדובר באזור דתי ובוודאי שלא חרדי. מגיעים לבית, פותח לנו אחד עם כיפה קטנטנה שבקושי רואים. התחלנו לרקוד ולשמח אותו כמיטב המסורת, ואז פתאום הוא אומר לנו "אני רוצה להשמיע לכם שיר" ואז אנחנו שומעים "בני בני… אל תלך אתם" והוא שואל אותנו אתם מכירים את גרטנר… הוא סיפר שהוא במקרה קנה את הדיסק הזה, ומאז זה 'נתקע' לו במערכת. "אתה רואה שלומי", מספרים הבחורים, "אפילו חילונים אתה מצליח לרגש".

בוא רגע נתחיל מההתחלה, איך בכלל התחלת עם השירה?

השירה אצלי מתחילה כל יום מחדש – "כל יום יהיו בעיניך כחדשים", זה סיעתא דשמייא שצריך כל יום מחדש. התחלתי עם זה למעשה כבר בתור ילד, פשוט אהבתי לשיר. יש את העניין של "בדרך שאדם רוצה לילך – מוליכין אותו" וזה פשוט קרה. צריך לנסות שוב ושוב עד שבסוף זה קורה. את הקריירה התחלתי למעשה כשהשתתפתי במקהלות, כשלמדתי בישיבה כאן בארץ. חבר שלי שידע שאני מאוד אוהב מוסיקה, גרר אותי למקהלות של מונה רוזנבלום, משה לאופר, שהיו קוראים לי לבוא מידי פעם לגל קול לשיר במקהלה. שם למדתי קצת איך תעשיית המוסיקה עובדת, את רזי המקצוע, וכל מה שצריך לעשות בכדי להוציא אלבום. זה נתן לי דחיפה רצינית.

מתי התחלת בפועל לעבוד על האלבום הראשון?

בערך חמש שנים אחר כך. גרשי מושקוביץ, שהוא גם חבר טוב שלי נתן לי את הדחיפה המשמעותית להתחיל להקליט את האלבום, הוא הריץ אותי לכל מיני מקומות ועזר לי לבחור את השירים. הוא לחץ עלי להקליט, וככה זה התחיל.

טי"ם הפקות, אתה בעצם המצאת את המותג, לא?

לא בדיוק, ליתר דיוק: הם (יוסי טיברג וגרשי מושקוביץ) גרמו לי להפוך אותם לצוות – טים הפקות. זה באמת צוות מצוין, כל אחד בצוות עושה משהו אחר, אחד אחראי על העיבודים, השני בוחר את השירים וכו', זה שילוב מעניין בינהם. מעבר לכך, תמיד לצוות יש יותר כח מאשר למפיק או זמר בודד. יוסי טיברג תמיד היה בתחום של המוסיקה מאחורי הקלעים, וגם גרשי מושקוביץ תמיד היה בעסקי המוסיקה. יוסי טיברג אף פעם לא יצא מעבר מאחורי הקלעים עד לאחרונה. השם שלו הופיע תמיד בקרדיטים של האלבומים ב-15 שנה האחרונות, אף פעם לא עניין אותו לעבור לקדמת הבמה למרות שכל המקצוענים ידעו שתמיד כדאי להתייעץ עם יוסי על האלבום. זה כבוד גדול בשבילי שהוא המפיק שלי. במיוחד שזה יחד עם גרשי מושקוביץ, שני אנשים חשובים. ברוך ה'.

על איזה זמרים גדלת?

את ההשראה שלי אני מקבל מכולם, כי גדלתי על כולם. כשהייתי ילד שמעתי הרבה מקהלות 'פרחי': פרחי לונדון, פרחי מיאמי וכו', וגם שמעתי הרבה ויז'ניץ (גרטנר הוא חסיד ויז'ניץ – י.א.). בהמשך שמעתי הרבה מרדכי בן דוד כמובן, אברהם פריד והדור הבא יעקב שוואקי, ליפא שמלצער, דדי גראוכר בעל העוצמה והרגש, ומעל כולם יוסי גרין הגדול. בתיבת המוסיקה אצלי בראש קורים הרבה דברים והמוסיקה שלי הוא שילוב של כל מה שאני אוהב ושומע, זה מה שאנשים אוהבים לשמוע. קצת מכל דבר עם טעם חדש.

איך עובדת תעשיית המוסיקה באנגלייה? זה לא ארה"ב ולא ישראל…

שקטה יחסית, אבל גם שם יש הרבה התרחשות בתחום. רוב השמות מוכרים מאוד בלונדון כמו האחים במברגר, יוסי שווארץ, שרולי גינסברג כמובן, יוסי דונר ועוד, שחזקים בעיקר באזור הארופאי ופחות בישראל וארצות הברית.

מה אתה אומר על קריאת הרבנים נגד ההופעות?

זה סוגיה לא פשוטה. אני מנסה לא לבלוט יותר מידי ולא להופיע בהופעות גדולות. אני מרגיש שהקרקע עדיין לא בשלה לזה, אני מרגיש את האווירה ומנסה כרגע להישאר מחוץ לזה. אני עושה הופעות, אבל לא גדולות מידי. הופעתי בארץ בחול המועד סוכות בתיאטרון ירושלים ובלטרון יחד עם יעקב שוואקי, הייתה הופעה מיוחדת, ממש אוירה של שמחת חג. אנשים שלא רוצים הופעות ואומרים על זה דברים רעים פשוט חייבים לבוא להופעה ולראות איך אנשים יוצאים מזה מחוזקים מלאי השראה.

מה עם הופעות בארץ בזמן הקרוב?

אני בטוח שיהיו כאלה בקרוב, אבל אין משהו סגור עם תאריך מדויק. בפסח אני מופיע בניו יורק יחד עם פרחי מיאמי, אבל אולי בסוכות נחזור לפה שוב להופיע. התכנית שלי כרגע זה: פסח- ארצות הברית, סוכות – ישראל.

לסיום: שיר היומולדת, קצת לא שגרתי. ספר לנו עליו…

Happy birthday – הוא שיר חידוש. אני חושב שזה כמו 'עשה למען שמך', אליו תכף נגיע. "השם אמר אלי, בני אתה אני היום ילידתיך שאל ממני ואתנה" (תהילים ב'), הקב"ה אומר לנו, ביום חשוב כמו היום הולדת פשוט תבקש מה שאתה רוצה, ואני ייתן לך. זה יום חשוב ועובר בלי תשומת לב מיוחדת, זה שעת רצון – פשוט תתפלל. מעבר לכך שזה שיר מצוין שאני אוהב במיוחד. אם אתה מתפלל על זה טוב, יש לך יום הולדת שמח. אותו דבר עם 'עשה למען שמך' – מקובל לומר שכל מי שאומר 'עשה למען שמך' שלוש פעמים ביום זוכה ורואה פני שכינה, ואם צריך ישועה בעניין מסוים זה המקום לומר זאת והתפילות עולות. זה בא מהעניין של המתפלל על חברו נענה תחילה. אנחנו מתפללים לקב"ה ואומרים לו 'עשה למען שמך' – תוציא אותנו מהגלות, הגיע הזמן להביא משיח, בעזרת ה' יעזור לאנשים לחשוב על זה ולעזור להם לכוון בזה כשהם מתפללים שלוש תפילות ביום.

שמעתי בשם החפץ חיים שכשסיים לכתוב את הספר המפורסם שלו "חפץ חיים" אמר שאם בזכות הספר יהודי אחד יפסיק להגיד לשון הרע, זה היה שווה את המאמץ. אני אומר אותו דבר על האלבום, עבדנו עליו כל כך קשה, כל כך הרבה טיסות, מאות שעות עבודה לכל העוסקים במלאכה. יהודי אחד שבזכות זה יכוון יותר בתפילה – שווה את זה, ואני יכול לעדכן אותך שיש כבר יהודי כזה.