- חסידיניוז - https://www.chasidinews.com -

המופע של אוהד גרין והלפגוט, מקורי ומרענן ● רשמים

המופע המיוחד שנערך השבוע ביום שלישי, באולם מקסיקו שבאוניברסיטה העברית בירושלים, היה לא שגרתי. זו הפעם הראשונה שמופע מהסוג הזה נערך בישראל. קודם כל, שילוב כה מעניין במופע אחד של כמה אושיות מוזיקה כמו החזן הלפגוט, המלחין הגדול ביותר במוזיקה החסידית יוסי גרין והזמר אוהד מושקוביץ, כמעט ולא נראה עד היום, וטוב שעושים פעם משהו מקורי ורענן. הכל בהפקתו המושלמת של שרון דניאל הגדול.

נכון אמנם שבשנים האחרונות פורחות מחדש ההופעות החסידיות, שטח שלפני שנים ספורות היה קצת מת, אבל אם תיזכרו קצת אחורה, תשימו לב למשהו מעניין: מי הופיע באותן הופעות רבות בשנים האחרונות? שוואקי, פריד, שוואקי, פריד, שוואקי, פריד, בן דוד, ועוד קצת שוואקי ופריד – וזאת, בדרך כלל, למרות שהם לא הוציאו חומר חדש בחודשים הקודמים למופע שלהם, אלא שלמפיקים ברור שהם אלו הזמרים שהופעה שלהם וודאי תביא קהל ותכסה את ההשקעה, ולכן הם הביאו דווקא אותם שוב ושוב ושוב ושוב, כשלמען האמת כשאין חומר חדש, זה כבר נהיה לא כל-כך מעניין.

לכן ההופעה השבוע, שבאמת היוותה חידוש מסוים בהרכב שלה וברפרטואר המוזיקלי שלה, הייתה מקורית ומעניינת. אוהד מושקוביץ הוציא לפני חצי שנה בערך דיסק חדש, ועד עתה לא נערכה, לפחות בארץ (ואוהד הוא כידוע ישראלי) שום הופעה גדולה שכללה אותו ואת שיריו החדשים.

בכלל, זה באמת דבר שחבל שכמעט ואין – הופעות של זמרים מהארץ, בארץ ( ואגב, למה לא?? הם כה פחות טובים מזמרי ארה"ב?). והנה – סוף סוף הגיעה ההזדמנות לשמוע ולראות זמר מהארץ (ועוד אחד מהזמרים מהשורה הראשונה שגרים איתנו בארץ) ואת שיריו החדשים, בהופעה בארץ. לא בהאסק.

ולמי שלא היה אתמול במופע, הנה מה שהיה שם: את האירוע פתח ישי לפידות, שאמנם הגיע על תקן מנחה, אבל פתח את הערב בשירו "עלה קטן". לאחר מכן נטל את שרביט ההנחיה, והציג במשך דקות ארוכות את פועליו המבורכים של ארגון האו.יו.

בשלב הזה הוא הזמין את אוהד מושקוביץ לבמה, ובדקות הקרובות נתן אוהד הופעה גדולה ומלאה, כמו שרק הוא יודע. מי שזוכר את הופעותיו הראשונות לפני שנים לא רבות מידי, לא יכול להכירו. העמידה על הבמה שלו היום, היא אחרת לגמרי. הוא בטוח בעצמו, מודע לקהל, משתף את הקהל בחוויות שונות, ויש לו אינטראקציה מלאה, גם עם הקהל וגם עם הלהקה על הבמה.
אוהד פתח את החלק המרכזי והגדול שלו, עם השיר "כי חסדך" מהאלבום השני שלו, כשאת השירים מלווה תזמורתו של גרשון פריישטט, שעל אף שלא הייתה גדולה מידי (6 נגנים) ניגנה ונשמעה היטב. לאחר מכן שר אוהד את "תפילת הבנים" מהדיסק החדש, ביחד עם ילד הפלא יונתן שיינפלד, ואז המשיך לשיר לבדו את השירים הבאים: "סטופ", מהדיסק השני שלו, "תפילת האב" שכתב ישי לפידות מהדיסק החדש, בו שילב בסופו את עם השיר שלו "בואי כלה" מדיסק החתונות שלו "המוזיקה שלי" (שמבוצע, אגב, על מנגינת "הללויה" של הזמר ליאונרד כהן). את רשימת השירים הארוכה בהופעה המלאה שלו, סיים אוהד עם הלהיט "וארשתיך" מהדיסק הראשון שלו, במהלכו גם ירד אל הקהל והלהיט את האווירה. הקהל עמד ומחא לו כפיים, והביט בהשתאות על הזמר שלפתע עומד שלושה סנטימטר לידם. במהלך הופעתו, אגב, שיתף אוהד את הקהל גם בכמה אנקדוטות מצחיקות, משירתו בעולם החתונות, לצחוקו המלא של הקהל.
אחריו עלה לשיר החזן הלפגוט, שביצע את "אם אשכחך" של שוואקי. הוא אמנם חזן ענק, כך כנראה, לדעתנו לפחות, שלכל אחד עדיף להישאר במקצוע שלו, לא לגלוש לתחומים אחרים. ניכר היה שהלפגוט לא מכיר מידי את השיר. הוא התבלבל פה ושם במהלך המילים, וגם כמה פעמים נכנס לא לפי הקצב, אך עדיין – קולו (והמשך ההופעה, חכו חכו) כיפר על הכל.
אחריו ניגן אמן הכינור דניאל אהביאל קטע מדהים על הכינור שלו, מלהיב וסוחף במיוחד, כשהקהל מצטרף בהתלהבות במחיאות כפיים סוערות.

בשלב הזה המשיך האולם והתחשמל, כאשר לפידות המנחה הזמין לבמה את המלחין העולמי, גדול המלחינים החסידיים, יוסי גרין. גרין התיישב ליד הפסנתר, כשאיתו נכנסים לאולם מקהלה של שלושה חבר'ה, שליוו אותו בכל השירים שהוא שר ללא זמר אורח. לאחר סיפור משעשע של לפידות על פגישה שלו עם גרין במופע של אברהם פריד, התחיל גרין במחרוזות מיוחדות, וביצע בתחילה את השירים הבאים עם המקהלה – לפי הסדר הזה: 'אדרבה', 'העבר אין', 'מי מה', 'אדם דואג', 'דדא ביה', 'אל תאמר לכשאפנה', 'נישט גדייגד אידען' (אנחנו לא משהו באידיש. סליחה על אי הדיוק…).

בשלב הזה עזבו חברי המקהלה ואוהד הגיע והצטרף לגרין לשיר "כי המצווה", והמשיך לשיר איתו ביחד את "אור חדש על ציון", ואת "רצה הקב"ה" של דדי גראוכר, בו נתן ביצוע מדהים ומדויק, שיש שיגידו שהוא עלה על המקור. כל הלחנים כמובן של יוסי גרין.

בשלב הזה עזב אוהד, וגרין ייחד כמה מילים על ר' שלמה קרליבך, ושר את שירו של קרליבך "שבע'ס ירושלים", ואז התחיל במחרוזת שירי שבת משיריו, עם המקהלה שחזרה בשלב הזה: 'חוקותיה במרה', 'וזכנו' של פריד, 'שבע'ס היא מלזעוק' (בו שר רק את הקטע הקצבי), כשגם כאן ובהמשך – כל הלחנים שניגן, הם כמובן שלו.

כאן נעמד גרין מהפסנתר (עליו התיישב כעת פריישטט) ושר בעמידה עם הזמיר הכבר לא פעוט יונתן שיינפלד, שהצטרף אליו כעת לשיר את "מלכה'לה" של שלומי גרטנר. אחרי השיר הזה, חזר גרין לפסנתר ושר עם המקהלה שני שירים מחרוזת משירי ירושלים: 'עוד יישבו' ו'ירושלים אורו של עולם'. המקהלה עזבה שוב בשלב הזה.

לאחר מכן הגיע אחד מקטעי השיא של הערב: לבמה הצטרף אהביאל, וניגן באמנות את הפתיחה של "קנא לשמך" של גרין מאלבומו 'התו השמיני', וכאן הצטרף אליו כמובן החזן הלפגוט לשיר את השיר הזה (הוא גם שר את זה כידוע בדיסק עצמו), בביצוע מדהים ובדיוק מירבי, בדיוק כמו בדיסק. מדהים. לאחר מכן עזב הלפגוט את הבמה ושיינפלד חזר אליה ושר בקולו היפה עם גרין את "קול ברמה" המפורסם של פרחי לונדון.

כאן החלה, יחד עם אוהד, שלבטח היווה המסמר החשוב בערב המכובד הזה, מחרוזת שירים באנגלית ממיטב השירים שהלחין גרין לפריד ובן דוד, כמו 'הולד און', 'גוד ביי', 'נו ג'ו' – אליו הצטרף גם ישי לפידות, ששר את מילות השיר בעברית.

שיר הסיום בהשתתפות כל האמנים (לבד מהלפגוט שעזב אחרי החלק שלו באירוע) היה, איך לא, "ענווים" בביצוע יפה ומדויק של כלל האמנים, ובמיוחד אוהד שהיטיב לבצע את השיר, יחד עם המקהלה כמובן.

כל מי שהיה באירוע, ובכלל שוחרי המוזיקה החסידית, כבר מייחלים לאירוע נוסף ומקורי ככל הניתן, בסגנון הזה, וכמה שיותר קרוב. רבים הודו בסיום האירוע לשרון דניאל, מפיק האירוע, על האירוע היפה, המכובד והמתוקתק למופת.רק שימשיך להפיק לנו אירועים כאלה!

גלריית תמונות, צילומים: קובי הרשברג.